PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2022 67
De pitotbuis wordt gebruikt om de luchtsnelheid van het vliegtuig te be-
palen. Een belangrijk, maar ook kwetsbaar onderdeel. Daarom worden
in moderne verkeersvliegtuigen omwille van redundantie meerdere
(drie) pitotbuizen aangebracht.
Omdat het om een buis gaat, bestaat het risico dat zich hier stof of vuil
in gaat ophopen, of een insect een nestje gaat maken. Deze opstoppin-
gen zorgen voor een onbetrouwbare meting van de luchtsnelheid.
Daarom worden vaak hoezen aangebracht wanneer een vliegtuig (lan-
gere tijd) aan de grond staat.
Dit incident zorgde ervoor dat luchtvaartmaatschappijen op Brisbane Air-
port voortaan pitothoezen gingen gebruiken, ook bij een relatief korte
turn-around. Wespen zijn namelijk in staat om al in korte tijd een pitot-
buis te blokkeren.
Reden ook voor Brisbane Airport om vaker te gaan controleren op de
aanwezigheid van wespen(nesten) op het vliegveld.
Een uitgebreide analyse over dit voorval is terug te lezen in Piloot en
Vliegtuig van juli 2016.
MH134
Bijna vijf jaar later. We schrijven 18 juli 2018, tien over acht in de avond.
Malaysia Airlines vlucht MH134, een Airbus A330-300, landt op Brisba-
ne Airport na een vlucht uit Kuala Lumpur, Maleisië.
Wanneer het vliegtuig aan de gate staat, bevestigt een grondwerktuig-
kundige (gwk) covers om de drie pitotbuizen. Dit zijn rode hoezen met
een opvallend rood lint.
Malaysia Airlines, dat sinds kort weer op Brisbane vliegt, heeft nog geen
formele procedures hiervoor opgesteld, maar het personeel van de
grondafhandelaar is dit gewend en doet het bij ieder toestel sinds het
incident van vijf jaar terug.
CONTROLES
Voor het vertrek moeten de covers uiteraard weer verwijderd worden.
Maar door de ontbrekende formele procedures is niet afgesproken wie
dit doet.
De gwk van de grondafhandelaar is inmiddels met andere vliegtuigen
bezig en keert niet meer terug naar de Airbus.
Maar, zoals vaker in de luchtvaart, zijn er procedures die dit soort fouten
moeten afvangen. In dit geval zijn er drie afzonderlijke walkaround-con-
troles. Hierbij wordt voorafgaand aan het vertrek rondom het vliegtuig
gelopen. Er wordt dan gelet op mogelijke beschadigingen die op de
grond opgelopen kunnen zijn, en onder andere of alle covers zijn verwij-
derd.
De eerste walkaround-controle is die van de technicus van Malaysia Air-
lines. Hij is met de Airbus meegevlogen naar Brisbane en heeft kort na
aankomst gezien dat de covers zijn aangebracht.
De technicus is echter niet op de hoogte van het feit dat hij voor vertrek
SPD-melding tijdens de start. Snelheids-schaalverdeling.
??
? ?
??
??
Flight track van MH134.
66-67-68-69_incidentenanalyse.indd 67 15-04-2022 10:31