66 PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2022
Maar eerst gaan we terug naar Brisbane Airport, 21 november 2013. Op
die dag kreeg de bemanning van een Etihad Airbus A330-300 te maken
met een onjuiste snelheidsindicatie tijdens de start.
Na een veilige noodlanding terug op Brisbane Airport bleek de pitotbuis
aan de kant van de gezagvoerder verstopt te zijn met een beginnend
nestje van een wesp.
Deze maand kijken we naar een incident in Brisbane, Australië, waar een Airbus A330 op 18 juli 2018 ver-
trok terwijl de snelheidsmeting niet werkte. We zien dat juist een veiligheidsmaatregel die dit had moeten
voorkómen, deze A330 bijna fataal werd.
SNELHEIDSINDICATIE HAPERT DOOR HOES
INCIDENTANALYSE Door: Harro Ranter, the Aviation Safety Network – Foto’s: ATSB
De 9M-MTK op Osaka-Kansai, 2015. (Foto: lasta29)
66-67-68-69_incidentenanalyse.indd 66 15-04-2022 10:31