64 PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2022
va, intussen gepromoveerd tot kolonel, werd president van de onderne-
ming. Max Holste, de Fransman die het Bandeirante-team had geholpen bij
het ontwerp, was inmiddels vertrokken naar Uruguay. Hij had er geen ver-
trouwen in dat Ozires in staat was om de Bandeirante op een industriële
schaal te bouwen.
De faciliteiten van Embraer kregen vorm op 2,5 miljoen vierkante meter ter-
rein bij het vliegveld São José das Cámpos. Het luchtvaartministerie plaatste
een order voor tachtig Bandeirantes en 112 in licentie te bouwen Macchi
MB-326 straaltrainers. Daarnaast werden twee programma’s door het lucht-
vaartministerie overgeheveld naar Embraer. De een was een prestatie-
zweefvliegtuig, de Urupema, en de ander was een landbouwvliegtuig, de
Ipanema. Deze programma’s moesten de fabriek een paar jaar draaiende
houden totdat, laat in 1969, Embraer de eerste productie-Bandeirantes kon
bouwen.
PRODUCTIE
Eind 1971 was de productie van Bandeirante-onderdelen op gang geko-
men. Ten opzichte van het prototype hadden de productievliegtuigen een
betere aerodynamica en daardoor waren ze sneller. De toestellen met de
aanduiding EMB-110, of C-95 in de militaire versie, hadden een nieuwe
voorruit, aerodynamisch verbeterde motorbeplating, geheel intrekbaar lan-
dingsgestel en een verlengde romp met vierkante ramen. De accommoda-
tie was vergroot voor twaalf passagiers. Op 9 augustus 1971 kreeg de eer-
ste productie-Bandeirante zijn luchtdoop. Vier maanden later kreeg Embraer
van het CTA het typecertificaat en in 1973 werden de eerste drie C-95’s af-
geleverd aan de FAB (Força Aera Brazileira). In januari 1973 bestelde Trans-
brasil zes Bandeirantes. Dit eerste civiele contract betekende een doorbraak
voor het bedrijf. Om ruimte te maken op de productielijn en de civiele leve-
ranties mogelijk te maken stond FAB een latere aflevering van de eigen toe-
stellen toe. Zonder dit gebaar zou Embraer nu waarschijnlijk niet meer be-
staan. De Bandeirantes voor Transbrasil, aangeduid als EMB-110C, waren
identiek aan de FAB-machines, maar ze konden vijftien passagiers vervoeren
in plaats van veertien. Op 17 april 1973 werd door Transbrasil de eerste
commerciële vlucht met een Bandeirante uitgevoerd. Het was bovendien
voor het eerst in de geschiedenis dat een in Brazilië ontworpen en ge-
bouwd vliegtuig een geregelde dienst vloog voor een Braziliaanse maat-
HISTORIE Door: Thijs Postma – Foto’s: archief Postma
De stoelopstelling in de cabine van de Bandeirante is 2-1.
Een Bandeirante van het Ambulancia IMSS Mexican Social Security Ministry.
DE BANDEIRANTE IN
NEDERLAND
In 1989 introduceerde Freeway Air
de Bandeirante in Nederland. Met
de PH-FWS en PH-FWT werden
tussen september 1990 en begin
1992 onder de naam Twente Airli-
nes geregelde diensten onderhou-
den tussen Twente en Schiphol.
Toen Twente Airlines een dienst
tussen Groningen en Schiphol
opende, werd de naam gewijzigd
in F’Airline en werd de Bandeirante
PH-FVA aangevuld met de PH-FVB
en de PH-FCC.
62-63-64-65_embraerbandeirante.indd 64 15-04-2022 10:30