PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2022 57
In de twintiger jaren van de vorige eeuw gaat
Engeland op zoek naar een nieuw vliegtuigtype
dat de Britse kust moet beveiligen en de Hawker
Horsley moet vervangen. Het nieuwe toestel moet
zowel bommen als torpedo’s kunnen meevoeren.
Het moet hoog kunnen vliegen en bruikbaar zijn
voor precisiebombardementen. Zo luiden de
specificaties in de Spec. 24/25 van het Air Ministry
uit januari 1926.
BijschriftVICKERS
VILDEBEEST
??
? ?
Het ministerie laat bovendien weten de voorkeur te geven aan de Bristol
Jupiter VI luchtgekoelde motor, ofwel de Bristol Orion-turbomotor. Er
melden zich meerdere fabrikanten. Blackburn biedt zijn Beagle aan, ter-
wijl Vickers de Vildebeest voorstelt. Gloster, Handley Page, Hawker en
Westland hadden alle deelgenomen aan aanbesteding 23/25 die ook
bedoeld was om de Hawker Horsley te vervangen. Als het duidelijk
wordt dat specificaties 23/25 en 24/25 nagenoeg identiek zijn, worden
alle ontwerpen van de zes kandidaat-leveranciers toegelaten tot de aan-
besteding. Maar de modellen van Gloster, Hawker en Westland worden
al snel afgewezen. Het is uiteindelijk de Vickers Vildebeest die geselec-
teerd wordt.
ROOKGORDIJNEN
Het prototype van de Vickers Vildebeest bestaat uit een metalen frame,
overtrokken met doek en wordt aangedreven door een Jupiter VIII-radi-
aalmotor in combinatie met een tweebladige houten propeller. Omdat
die krachtbron te veel vibraties veroorzaakt, wordt hij al vlug vervangen
door een Armstrong Siddeley Panther IIA. Het prototype maakt zijn eer-
ste vlucht in april 1928. In september 1928 keurt het Aeroplane and Ar-
mament Experimental Establishment het ontwerp goed. Initieel bestelt
de overheid negen exemplaren. Het eerste daarvan maakt zijn eerste
vlucht in september 1932. Deze toestellen worden aangedreven door
een Pegasus IM3-motor. Ze zijn voorzien van uitrusting om rookgordij-
nen te leggen of doelen te slepen.
56-57-58_vickersvildebeest.indd 57 15-04-2022 10:29