Pagina 55 van: Piloot en Vliegtuig Editie 5-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2022 55
Het besluit werd genomen tegen de achtergrond om voor de RDKMC een
eigen luchtvaartafdeling op te richten. In een beginfase zou de luchtvloot
bestaan uit twee squadrons Marineon transporthelikopters en 24 aanvals-
helikopters. Die toestellen moeten opereren vanaf de Dokdo-klasse amfi-
bie-aanvalsschepen. Alvorens over te gaan tot het aankoopbesluit voor een
Koreaanse helikopter had de regering meerdere toestellen geëvalueerd: de
Boeing AH-64 Apache Guardian, de Bell AH1Z Viper, de Turkish Aerospace
Industries T129 en de Sikorsky S-70i. Uiteindelijk werd voor een Koreaans
product gekozen.
TRANSPORTHELIKOPTER
De KAI Marineon is afgeleid van de KAI KUH-1 Surion. In 2006 slaan KAI,
de Agency for Defence Development en Korea Aerospace Research Institu-
te de handen ineen om samen met Eurocopter een nieuwe transportheli-
kopter te ontwerpen. Dat toestel vliegt op 10 maart 2010 voor het eerst
waarna in 2012 wordt gestart met de serieproductie van de Surion. De Su-
rion is een tweemotorige helikopter die negen volledig bepakte soldaten
kan vervoeren. De bemanning bestaat uit vier leden (een piloot, een copi-
loot en twee boordschutters). Voor de aandrijving zorgen twee Hanwha
Techwin T700-701 turboshaftmotoren die ontwikkeld werden in samen-
werking met General Electric.
Nadien wordt overwogen een marinevariant te bouwen. In 2016 is men
klaar met deze doorontwikkeling en kan de nieuwe variant in productie
gaan. Deze MUH-1 Marineon heeft 96 procent van de onderdelen ge-
meen met de Surion. Bijkomend wordt een systeem van drijvers voorzien
naast een extra brandstoftank en een nieuw radiosysteem. De Marineon
moet dus gezien worden als een licht bewapende marinetransporthelikop-
ter.
In 2021 wordt besloten op basis van de Marineon een zwaar bewapende
aanvalshelikopter te bouwen. Die beslissing wordt echter bekritiseerd. In de
eerste plaats wordt opgeworpen dat de Marineon door zijn vormgeving ge-
makkelijker geraakt zal kunnen worden door vijandelijk vuur. Daarnaast
wordt gesteld dat het zicht vanuit de cockpit minder goed zou zijn dan in
een echte aanvalshelikopter. Bovendien is de Marineon minder snel dan
zijn concurrenten. Niettegenstaande deze kritiek besluit de DAPA toch de
KAI Marineon Amphibious Attack Helicopter aan te kopen. Die is bewa-
pend met acht Hanwha Techwin ‘Cheon-geom’ anti-tankraketten en 38 on-
geleide 2.75 inch raketten. Daarnaast wordt een elektrisch bediend M197-
kanon geïnstalleerd onder de neus. Ten slotte worden ook nog vier LIG
Next 1 Chiron lucht-luchtraketten meegevoerd. Daarnaast zouden ook
Lockheed Martin AGM 114 Hellfire lucht-grondraketten en Mistral ATAM-ra-
ketten kunnen worden meegevoerd. Bijkomende aanpassingen betreffen
bepantsering van de cockpit, zelfdichtende brandstoftanks en een HUD
(Heads Up Display) voor piloot en copiloot.
Met volledige bewaping heeft de Marineon een gewicht van ongeveer
6.700 kg, wat betekent dat het toestel voldoende beweeglijk zal zijn om
steun te verlenen bij landingsoperaties met de Marineon-transportvariant.
Door gecombineerd gebruik van de transport- en aanvalsvariant zal de Ko-
reaanse marine dus luchtlandingsoperaties kunnen uitvoeren vanaf haar
Dokdo-klasse schepen. Tijdens de Seoul International Aerospace & Defen-
ce Exhibition 2021 wordt de Marineon aanvalshelikopter getoond, samen
met een KAI MUM-T UAV. Dit kleine toestel wordt opgehangen aan kleine
vleugels aan de romp van de Marineon. Deze UAV vliegt met een snelheid
van 150 km/h en kan worden ingezet voor verkenning, elektronische
oorlogsvoering, afleiding of ‘zelfmoordacties’. Zowel de meevliegende Mari-
neon als grondstations zullen met de MUM-T UAV kunnen communiceren.
Eind april 2021 maakt DAPA (de South Korea’s Defence Acquisition Program Administration) bekend dat
een variant van de Korean Aerospace Industries (KAI) Marineon aanvalshelikopter geselecteerd wordt
voor gebruik door het Republic of Korea Marine Corps (RDKMC).
KAI MARINEON
MILITAIR Door: Jozef Mols – Foto’s: Korean Aerospace Industries
??
? ?
??
??
55_kaimarineon.indd 55 15-04-2022 10:28