54 PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2022
ONTWIKKELINGEN Door: Kees Otten en Wim Das
digen van het NAVO/Europese luchtruim.
Onderliggend speelt hierbij toch het ultieme sensorpakket een grote rol
waarmee er een nieuwe dimensie in ‘awareness’ wordt bereikt die kan
worden gedeeld met andere piloten. Krachtige sensoren en vroege de-
tectie zijn heel belangrijk geworden omdat Rusland steeds meer lange-
afstand-luchtverdedigingsraketten gebruikt. Pikant detail is dat de moge-
lijkheid om de B61 te kunnen afwerpen door de F-35A al in de testfase
is en voor het einde van dit jaar operationeel wordt. Dit zal ook gelden
voor de nieuwste variant, de B61-12.
TOEKOMSTBESTENDIG
Hoewel in Frankrijk met verbazing gereageerd werd op de F-35A-keuze,
die als een soort concurrent gezien wordt voor het FCAS, benadrukt mi-
nister Lambrecht dat er ook geld gegenereerd wordt voor de ontwikke-
ling van het FCAS. Wie goed leest, begrijpt ook waarom. In essentie zal
dit andere kwaliteiten hebben en taken van andere vliegtuigtypes gaan
overnemen. Tevens is het belangrijk om de Europese militaire luchtvaart-
industrie levend te houden, en zeker ook de ontwikkeling van hoogwaar-
De EA-18G ‘Growler’ viel nèt buiten de prijzen. (Foto: U.S. Navy)
dige technologie in Duitsland. Volledige afhankelijkheid van Amerika ligt
gevoelig bij met name Frankrijk. Maar iedereen, en dus ook Duitsland,
zal beamen dat nog niet zo lang geleden onder president Trump voor
afbouw van Amerikaanse bemoeienis in Europa werd gepleit en het ar-
gument om op eigen benen te staan dus valide is.
Terug naar de F-35. Wat betreft assemblage zal waarschijnlijk de Italiaan-
se Final Assembly and Checkout (FACO) faciliteit worden aangesproken
en onderhoud mogelijk in Nederland plaatsvinden. Welk voordeel heeft
Duitsland dan nog? Met de aanschaf van de F-35A is de behoeftestelling
nog niet compleet en daarom worden er vijftien extra Eurofighter Ty-
phoons besteld die specifiek de taak van elektronische oorlogsvoering
gaan uitvoeren; dat is dan weer goed nieuws voor het Eurofighter-con-
sortium. De Typhoon moet nog wel verder ontwikkeld worden voor Elek-
tronische Suppressie en Radar Counter Measures, maar geavanceerde
ontwikkelingen op dit gebied kunnen ook weer toepassing krijgen in het
FCAS-project. Voorlopig is duidelijk hoe de Lufwaffe toekomstbestendig
zal worden gemaakt en weet iedereen waar hij aan toe is.
De ‘weapons bay’ van de F-35. (Foto: USAF) Nederlandse F-35 Lightning II.
52-53-54_f-35aduitsland.indd 54 15-04-2022 10:28