PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2022 41
de constructeur elektrisch aangedreven vliegtuigen in serie zal gaan bou-
wen.
Het is geenszins de bedoeling de Aeroprakt 20E in serie te bouwen. De
vlucht met dit prototype is bedoeld om een betrouwbare elektrische
aandrijving te ontwikkelen voor gebruik in de A-22 en A-32. Of die er
komt – en zo ja, wanneer – hangt af van vele factoren. In eerste instan-
tie moet op basis van de proefvluchten met de 20E nog werk verricht
worden aan de koeling van de batterijen.
??
? ?
OORLOG
De Oekraïense vliegtuigfabrikant Aeroprakt en het Duitse Flight Design (FD) onder-
vinden de oorlog aan den lijve en zijn niet langer in staat vliegtuigen te produceren.
Voor Aeroprakt betekent de oorlog voorlopig het einde aan de productie van de
A22 en A32 in dat land. Er stonden meerdere toestellen op de assemblagelijn maar
deze kunnen niet worden afgebouwd waardoor de export van zeker 24 toestellen
naar Amerika komen te vervallen. Om te redden wat er te redden viel hebben me-
dewerkers een groot aantal gereedschappen en onderdelen naar Polen overge-
bracht.
De fabrikant zou over niet al te lange tijd naar een nieuw onderkomen in de omge-
ving van Makarov verhuizen, maar die gebouwen zijn ook zwaar beschadigd terwijl
ook de landingsbaan van het vliegveld is vernield.
FLIGHT DESIGN
Ook FD heeft een productiefaciliteit in Cherson. Daar stonden op het moment van
vijandigheden twaalf casco’s op de assemblagelijn. Deze zouden in het Tsjechische
Šumperk moeten worden afgebouwd, maar ook hier zullen 25 bestelde FD-varian-
ten niet in Amerika geleverd kunnen worden. De fabrikant heeft in Šumperk een ter-
rein gevonden met een oppervlakte van 25.000 vierkante meter om een doorstart te
maken en heeft de ongeveer 200 medewerkers met hun gezinnen aangeboden naar
Tsjechië te verhuizen. Het bedrijf zal de benodigde nieuwe tooling fi nancieren, maar
het kan zes tot negen maanden duren om deze te bouwen.
(Foto: Berend Jan Floor)
Geiger Electronics-aandrijving.
Na een touch-and-go, de eerste full stop.
De 20E is een eenzitter.
40-41_aeroprakt20e.indd 41 15-04-2022 10:23