38 PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2022
IN THE PICTURE Door: Ruud Vos – Foto’s: The Boeing Company
BOEING 747-8F IN HET
KORT
Bemanning 2
Motoren Genx-2B67, 296 kN elk
Lengte 76,25 m
Spanwijdte 68,45 m
Hoogte 19,4 m
Lengte vrachtruim 56,40 m
Breedte vrachtruim 5,9 m
Leeggewicht 197.000 kg
Max. startgewicht 449.056 kg
Nuttige lading 134.000 kg
Max. snelheid 898 km/h
Max. bereik 4.265 nm (7.898 km)
EERSTE VLUCHT
Boeing lanceerde het 747-8-programma in november 2005 na orders
van Cargolux (10) en Nippon Cargo Airlines (8). Boeings nieuwe 747-8F
vrachtjumbo vloog vervolgens op 8 februari 2010 voor het eerst. Om
10.00 uur was Boeing die dag gereed om het vliegtuig te laten vertrek-
ken, maar moest vanwege laaghangende bewolking boven Seattle de
vlucht bijna drie uur uitstellen. Tijdens de vlucht werd een hoogte be-
reikt van 5.181 m, waarbij een snelheid van 426 km/h werd bereikt. De-
ze vlucht vormde de opmaat voor een testprogramma waarbij met drie
747-8F’s in de aanloop naar de certificatie totaal 1.600 uur zou worden
gevlogen. Op 14 maart 2010 vloog het tweede prototype, gevolgd door
het derde toestel op 17 maart. In het orderboek stonden tijdens de eer-
ste vlucht 108 bestellingen voor de 747-8, waarvan 76 voor de vrachtva-
riant. Veel meer zouden het er niet worden, want er werden uiteindelijk
van de 747-8I maar 47 besteld terwijl het 747-8F-vrachtorderboek op-
droogde bij 102 exemplaren.
BULKVRACHT
Daar waar de 747-8 Intercontinental-passagiersversie 3,5 meter langer
werd dan een Boeing 747-400, is dat bij de Freighter zelfs 5,6 m. De
vrachtversie heeft een bereik van 7.898 km waarbij 134 ton (bulk)lading
mee kan, verdeeld over het hoofddek (inhoud 692,7 m3), de belly
(150,9 m3) en de bulk (14,5 m3). Het toestel heeft daardoor zestien
procent meer exploiteerbare vrachtruimte dan een 747-400F die bij een
iets groter vliegbereik van 8.250 km tot 113 ton vracht kan mee torsen.
Boeing claimde bij de introductie niet alleen vijftien procent lagere kos-
ten per ton per gevlogen kilometer, maar bovendien dankzij de 787
Dreamliner-technologie ook zuiniger, stiller en schoner te vliegen. Daar
zouden ook de nieuw ontworpen vleugels en GEnx-2B67-motoren aan
bijdragen, die voldoen aan de Stage4- en QC2-geluidseisen.
GEBRUIKERS
De grootste 747-8F-afnemer is UPS Airlines dat onlangs het 27e en laat-
ste toestel in ontvangst nam. Ook in de vrachtvloten van Cargolux en Ca-
thay Pacific kunnen er naast de nodige 747-400F’s bij ieder veertien 8F-
varianten worden aangetroffen. Daarnaast is AirBridgeCargo met dertien
toestellen een grootgebruiker. Maar deze vliegtuigen staan (tijdelijk) aan
de grond vanwege het conflict met Rusland. Een nieuwe gebruiker
wordt Air Belgium Cargo dat twee 8F’s gaat exploiteren in opdracht van
de Chinese logistieke dienstverlener Hongyuan Group.
AirBridgeCargo heeft dertien 8F’s…
… die echter gedwongen stilstaan. (Foto’s: AirBridgeCargo)
Cargolux vliegt met veertien 8F-varianten. (Foto: Cargolux)
UPS Airlines heeft er 27… Hoofddek, inhoud 692,7 m3.
35-36-37-38_inthepicture-5.indd 38 15-04-2022 10:22