34 PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2022
Sinds de verkoop in 2019 van zowel het CRJ-programma aan Mitsubishi
Heavy Industries als het Dash-8 turboprop-programma aan De Havilland
Aircraft of Canada Limited, focust Bombardier op zakenjets. Maar gelijktij-
dig met de levering van de honderdste Global 7500 viel eind maart
2022 ook het productiegordijn voor de Learjet 75…
Bombardiers topmodel voor de ultralange afstand stond tot mei 2018
bekend als Global 7000. De zakenjet kreeg daarna een nieuwe naam
die niet alleen beter aansloot bij de Global 5500 en 6500, maar volgens
de fabrikant ook recht deed aan het naar boven bijgestelde vliegbereik.
Oorspronkelijk werd uitgegaan van 7.400 nm (13.700 km), maar dat
bleek ’te mager’ omdat met acht passagiers tot 7.700 nm (14.260 km)
non-stop kon worden overbrugd. Daarmee kwam deze Global verder
dan de Gulfstream G650 ER die met evenveel passagiers 7.500 nm
(13.890 km) kan overbruggen.
Met vier prototypes werd ruim 2.000 uur gevlogen waarbij Bombardier
mikte op marktintroductie in de tweede helft van 2018. Dat lukte, want
in september van dat jaar werd de Global 7500 Canadees gecertifi-
ceerd, gevolgd door Amerika in november (en Europa in mei 2019).
Kort na het Amerikaanse certificaat werd eind december 2018 de eerste
Global 7500 overhandigd. De nieuwe eigenaar verhuurde het toestel tij-
delijk aan Bombardier die er in 2019 demonstratievluchten mee uitvoer-
de. Daarna ging het snel: eind maart 2021 werd de vijftigste afgeleverd
en nog weer een jaar later de honderdste. Dat toestel was bestemd voor
‘Bombardier only’ zakenjet-operator Vista Jet die nu met tien ‘7500’s’
vliegt. Aan de 7500 hangt een prijskaartje vanaf 73 miljoen dollar.
LEARJET 75
Bombardier maakte begin februari 2021 bekend de productie van Lear-
jets te willen staken. Men wilde zich nog meer toeleggen op de uitste-
kend verkopende Challengers en Globals. Er waren op dat moment
meer dan 3.000 Learjets geproduceerd sinds de eerste Learjet 23 vlucht
op 7 oktober 1963. Vrijwel alle varianten verkochten daarna goed, met
uitzondering van de nooit in productie genomen Learjet 85.
De laatste Learjet 75-variant was de Liberty. Daarmee opende Bombar-
dier medio 2019 de aanval op de Citation CJ3+ en Phenom 300. Tot
zes passagiers hebben de beschikking over inflight entertainment met
internettoegang; voor de piloten is Bombardiers Vision-cockpit beschik-
baar met Garmin G5000 avionica. De Honeywell TFE731-40BR aange-
dreven zakenjet heeft een vliegbereik van 2.080 nm (3.852 km). Daar-
mee komt de Liberty verder dan de Citation CJ3+ (2.040 nm–3.779
km) en de Phenom 300E (1.970 nm–3.658 km). Volgens Bombardier
was de opgewaardeerde ‘light jet’ met een aanschafprijs van 9,9 miljoen
dollar niet alleen goedkoper, maar presteerde deze ook beter.
Tecnam heeft, naar nu bekend is gemaakt, al op 21 december 2021 onder het toeziend oog van de Italiaan-
se luchtvaartautoriteiten voor het eerst gevlogen met een hybride aangedreven Tecnam P2010 ‘technology
demonstrator’.
BOMBARDIER BUSINESS AIRCRAFT
STATUSREPORT Door: Ruud Vos – Foto’s: Bombardier Business Aircraft
??
? ?
??
??
De laatste nieuwe Learjet 75.
34_bombardier.indd 34 15-04-2022 10:21