PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2022 23
ter, de man aan de kabel (lier) én je hebt het schip dat beweegt. Dat is
een soort van samenspel met elkaar om dan iemand (loods of red-
dingszwemmer) veilig op een plek met beperkte ruimte af te zetten. Ik
vergelijk het altijd met schietsport. Daar heb je een doel. En je bent al-
leen daarmee bezig.”
STORMSEIZOEN
Om al deze handelingen goed uit te kunnen voeren, moet er regelmatig
getraind worden. Gedurende een missie of training wordt het toestel be-
mand door vier à vijf personen. De piloot, copiloot, een hoist-operator
(deze bedient de kabel en geeft de piloot aanwijzingen) en een red-
dend zwemmer. In sommige gevallen gaat er ook een ambulancever-
pleegkundige mee. Beelen: “Deze trainingen gebeuren bijna wekelijks,
maar je moet minimaal binnen de 90 dagen een aantal handelingen uit-
voeren. Net zoals met IFR waarbij je drie keer per 90 dagen een instru-
ment approach moet hebben gevlogen. Moeten wij bijvoorbeeld drie
keer iemand met een lier uit het water halen of van een schip met bij-
voorbeeld een brancard. Als het stormseizoen begint en de schepen
echt flink heen en weer gaan, is het altijd wel een uitdaging en moet ie-
dereen er eigenlijk een beetje inkomen. Als je dan weer een aantal
schepen hebt gedaan ben je weer snel gewend. Bij een goede storm
van ongeveer drie dagen ben je toch zoal vijftien uur aan het vliegen. Vijf
uur per dienst zit je in de helikopter.” In het najaar en ook het voorjaar is
het big business met storm. “Hoe harder het waait, hoe meer werk wij
eigenlijk hebben voor het Nederlands Loodswezen. Maar in de zomer
kan het druk zijn met vermiste badgasten of watersporters in de proble-
men”, weet Beelen uit ervaring.
LUCHTBRUGGETJE
Op maandag 31 januari 2022 verliep zijn dienst allesbehalve normaal.
Op die dag botste een Duits vrachtschip, genaamd Julietta D, tegen een
olietanker aan waarbij er een gat ontstond en het schip water maakte.
Beelen: “Via de radio in de helikopter kregen we de melding dat het om
een evacuatie ging van achttien personen. Bij aankomst zagen we dat
de Julietta D dwars op de golven lag, dat is iets lastiger omdat het schip
dan erger schommelt in vergelijking met wanneer het tegen de stroom
in vaart, helemaal met golven van zes à zeven meter hoog. In het geval
van de Julietta D waren we al aan het vliegen voor het loodswezen en
ben je al wat gewend aan de omstandigheden. Eenmaal boven het
schip creëer je een soort luchtbruggetje (HI-line procedure). Deze pro-
cedure gebruiken we om makkelijker de haak bij de reddingzwemmer te
krijgen. Tevens bij het ophijsen van de persoon of brancard heeft de
zwemmer dan controle over de lading die omhooggaat waardoor het
niet alle kanten op zwaait. Zo hebben we de eerste zes van de achttien
personen in veiligheid gebracht. Het geeft een enorm gevoel van vol-
doening als je mensen kan helpen tijdens het uitvoeren van je passie.”
Bijschrift
??
? ?
??
??
Eurocopter Dauphin.
NHV vliegt onder meer in opdracht van de Kustwacht.
22-23_onthejob.indd 23 15-04-2022 10:17