Pagina 22 van: Piloot en Vliegtuig Editie 5-2022

22 PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2022
“Ik ben geboren in het ziekenhuis van Amsterdam,” lacht hij. “Eventjes
heb ik in Lisserbroek gewoond, maar eigenlijk ben ik opgegroeid in Alk-
maar vanaf mijn tweede. Ik weet nog dat ik op mijn twaalfde een keer
een documentaire op Discovery zag over straaljagers en dat heeft me ei-
genlijk helemaal doen omdraaien. Misschien dat er ook wel iets binnen
de familie is geweest, want mijn vader was toen nog helikopterpiloot en
mijn halfbroer fixed wing piloot. Dus wellicht dat het daardoor toch een
beetje in het bloed zit. Richting de kant van de straaljagers had ik wel op
willen gaan, maar dat is niet gelukt. Op een bepaald onderdeel ben ik
niet door de keuring gekomen. Toen was het soort van klaar en bekeek
ik andere mogelijkheden. Ik heb de middelbare school afgemaakt en
toen zat ik te twijfelen of ik een vliegtuig wilde vliegen of helikopter.” Uit-
eindelijk is de keus op helikopter gevallen.
SCHIETSPORT
Beelen werkt voor de Belgische NHV Group die onder andere een con-
tract heeft met de Nederlandse Kustwacht. NHV levert vier Dauphin-heli-
kopters. Voor elke basis één plus een back-up. De ene helikopter staat
op vliegveld De Kooy in Den Helder en de andere op de Maasvlakte in
Rotterdam. Vanaf de basis op de Maasvlakte worden daarnaast ook
vluchten voor het Nederlandse Loodswezen uitgevoerd. “Als er op een
dag niets aan de hand is, begin je om tien uur met een briefing met de
bemanning. Dan kijken we naar het weer en de voorspellingen ervan. Je
overlegt met de engineers wat de toestand is van de helikopters en of
er nog een bepaald onderhoud nodig is. Daarna ga je kijken of er vluch-
ten zijn voor het loodswezen. De schepen die zo’n zeventig kilometer
op zee liggen worden standaard beloodst per helikopter en over het al-
gemeen land je op het schip. Gemiddeld hebben we daarvan twee
vluchten per dag. Daarnaast bestaat er ook stormbeloodsing als de golf-
hoogte toeneemt. De loods wordt normaal gesproken met een kleine
boot afgezet. Die klimt via een ladder aan de zijkant van een groot schip
omhoog. Dus liggen er eigenlijk twee boten naast elkaar. Een groot schip
en een bootje. Zodra de golven te hoog worden, wordt de overstap van
de ene boot naar de andere boot heel erg lastig. Bij golven boven de
twee à twee en een halve meter roepen ze ons op. En dan begint voor
ons eigenlijk de stormbeloodsing. Het beloodsen gebeurt dan door mid-
del van de hoist. Dag en nacht gaan beide taken door onder bijna alle
weersomstandigheden. Zo ook met de storm Corrie. Tijdens de hoist
operaties wordt bijna altijd handmatig gevlogen. Het is een precisiewerk-
je, want je hebt meerdere elementen die bewegen. Je hebt de helikop-
Hij was als eerste met zijn reddingsteam ter plaatse toen het stuurloze vrachtschip Julietta D eerder dit
jaar geëvacueerd moest worden na een aanvaring met een olietanker. Hij en zijn bemanning hebben zes
man van dat schip gehaald. Een enorme reddingsactie ten tijde van de storm Corrie die over het land
raasde. Piloot en Vliegtuig sprak met Loek Beelen over zijn werk als boordcommandant.
DES TE HARDER HET WAAIT, DES TE MEER WERK
ON THE JOB Door: Saskia Roelofs-van Velsen – Foto’s: Archief Loek Beelen
22-23_onthejob.indd 22 15-04-2022 10:17