PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2022 19
C408 SKYCOURIER
IN HET KORT
Inzittenden 2 (+ 19 passagiers)
Motoren P&WC PT6A-65SC, 1.110 pk elk
Propellers McCauley, vier bladen
Lengte 16,8 m
Spanwijdte 22,02 m
Hoogte 6,3 m
Cabine (lxbxh) 7,1 x 1,96 x 1,8 m
Tankinhoud 2.725 l
Leeggewicht 4.490 kg
MTOW 8.618 kg
Kruissnelheid 210 kts (389 km/h)
Startaanloop 823 m
Landingsrol 783 m
Vliegbereik 940 nm (1.741 km)
Plafond FL250 (7.620 m)
Cauly C779 Blackmac-propellers in september 2020 door de FAA wer-
den goedgekeurd.
Kort na de eerste vluchten kozen ook P1 en P2 het luchtruim. P1 vloog
op 11 augustus 2020 voor het eerst en klom daarbij tijdens een 1:35
uur durende testvlucht naar een hoogte van 14.200 ft (4.023 m) waar-
bij een snelheid werd bereikt van 210 kts (389 km/h). P2 vliegt sinds
28 september 2020 en bereikte gedurende de eerste bijna 1,5 uur een
snelheid van 210 kts (388 km/h) op FL150 (4.572 m). P1 was het eer-
ste productieconforme toestel dat was ingericht als vrachtvliegtuig terwijl
P2 was ingericht als productieconform passagiersvliegtuig.
Cessna voert momenteel met een van de drie vliegende prototypes van
de C408 SkyCourier proeven uit, waarbij onder meer de effecten van
natuurlijke ijsvorming worden onderzocht.
In maart 2021 lag het certificatietraject volgens de fabrikant op schema
en waren onder meer de P&WC PT6A-65SC turboprops al door de Ca-
nadese autoriteiten goedgekeurd. Ook was toen al gebleken dat de toe-
stellen bestand zijn tegen vogelaanvaringen. Daarnaast zijn alle ‘uithoe-
ken’ tijdens vluchten onderzocht: van extreem langzaam tot uitermate
snel onder verschillende hoeken. Rond die periode werd ook begonnen
met het opbouwen en inrichten van een assemblagelijn waarbij tevens
sprake was van het maken van speciale voor de productie benodigde
gereedschappen. Dit resulteerde in februari 2022 in de rollout van
de eerste in serie geproduceerde en voor Fedex Express bestemde
SkyCourier.
‘Single-point pressure refueling’.
16-17-18-19_c408skycourier.indd 19 15-04-2022 10:15