Pagina 68 van: Piloot en Vliegtuig Editie 4-2022
68 PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2022
ONGEVALLENANALYSE Door: Harro Ranter, the Aviation Safety Network
doorstart, met een snelheid dicht bij de overtreksnelheid. Dit was het
gevolg van een hoge invalshoek tijdens de startaanloop. Als gevolg van
de hoge invalshoek en de relatief lage luchtsnelheid kon de luchtweer-
stand niet of nauwelijks worden gecompenseerd door het motorvermo-
gen tijdens de touch-and-go.
Ondanks de signalen dat het vliegtuig niet normaal kon opstijgen, zette
de vlieginstructeur de startaanloop voort. Toen het vliegtuig op lage
hoogte in de lucht kwam, maakte het geen hoogtewinst, maakte een
dwarshelling en raakte met de rechtervleugel de grond.
De hoge neusstand tijdens de startaanloop werd veroorzaakt door een
naar achteren gehouden stand van het stuur. De gelijktijdige besturing
door zowel de vlieginstructeur als de student droeg bij aan de hoge
neusstand. Het gebrek aan duidelijke communicatie en duidelijke in-
structies leidde tot een situatie waarin het onduidelijk was hoe de taken
in de cockpit verdeeld waren.
Instructie door een andere instructeur leidde tot een manier van les ge-
ven die de student niet gewend was.
Het gewicht en de balans van het vliegtuig waren binnen de limieten.
De massa van het vliegtuig net onder het maximum en het zwaartepunt
dat daarna lag, hadden een negatief effect op de vliegeigenschappen
van het vliegtuig.
Na het ongeval heeft de vliegschool maatregelen genomen om te voor-
komen dat instructeurs instructie geven op vliegtuigtypen waarmee zij
beperkte ervaring hebben.
HET VLIEGTUIG
Type Piper PA-28-181 Archer II
Registratie PH-LAG
Constructienummer 28-8090296
Eerste vlucht 1980
Motor Lycoming O-360-A4M (180 pk)
Taxi en startroute (Luchtvaartpolitie).
EUROPA CRASHT BIJ START HILVERSUM
De Europa is een Brits zelfbouwvliegtuig dat in 1992 zijn eerste vlucht
maakte. De uitgangspunten bij de ontwikkeling waren dat het toestel
goedkoop moest zijn, snel en flexibel. De vleugels en horizontale staart-
vleugels waren makkelijk te verwijderen en monteren. Binnen vijf minu-
ten moest het toestel vliegklaar gemaakt kunnen worden.
De Europa PH-BGV werd gebouwd als een ‘Classic’ model, met een
monowiel onder de romp en twee ‘outrigger’ wieltjes onder de vleugels.
In de winter van 2012/2013 werd het toestel aangepast tot een norma-
le staartwielconfiguratie met een vast onderstel.
VOORBEREIDING
Op de ochtend van 15 december 2018 besluit een van de eigenaren
van de Europa PH-BGV om in de middag een lokale vlucht te maken.
Vanwege het koude weer verwacht hij dat de motor startproblemen zal
hebben. Hij roept de hulp in van een monteur die soms assisteert bij
het onderhoud van de PH-BGV om een externe accu te regelen voor
het starten van de motor.
Vlak voor zijn vlucht belt de piloot met de dienstdoende operationeel
manager van vliegveld Hilversum om een niet-standaard taxiroute aan te
66-67-68-69_ongevalenanalyse.indd 68 15-03-2022 11:53