Pagina 63 van: Piloot en Vliegtuig Editie 4-2022
PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2022 63
overtrekken bij de tips te beginnen en zich naar de vleugelwortel te ver-
plaatsen. Je voelde een wing-drop en er was een hevig klapperen van de
rolroeren. Dat was voldoende als een stall-waarschuwing, maar het voelde
op geen stukken na zo prettig als bij de Spitfire. Op de grond was het ge-
drag van de Spiteful ook anders dan dat van de Spitfire. De Spitfire had tij-
dens het taxieën en de uitloop na de landing de neiging om zijn richting te
blijven behouden. De Spiteful daarentegen begon al gauw te zwalken en
om het toestel op koers te houden, moest alternatief links en rechts worden
geremd.
VERBETERINGEN
Tijdens een testvlucht moest Shea-Simmonds een buiklanding maken te
Farnborough, omdat het hydraulisch systeem het liet afweten. Bij Superma-
rine werd hard gewerkt aan verbetering van de eigenschappen bij geringe
snelheden. Nieuw ontworpen en vergrote staartvlakken leidden tot betere
stabiliteit en richtingscontrole. De nieuwe staartvlakken werden kort na de
eerste vlucht in april 1945 aangebracht bij de eerste productie-Spiteful, de
RG515. Ook het tweede prototype, de NN664, en alle volgende Spitefuls
kregen de nieuwe staartvlakken. De RG515 en de vroege productie F.14’s
hadden tanks in de vleugel en romp voor 447 liter brandstof. Latere toestel-
len hadden een extra tank achter in de romp voor 227 liter.
OP HOL
Een testvlucht met de RB515 op 28 september 1945 om de vliegeigen-
schappen en de langsstabiliteit te testen op 9.000 meter, eindigde bijna in
een ramp. Shea-Simmonds hoorde plotseling een luide explosie en een
stuk van de motor vloog langs de cockpit. De motor begon hevig te vibreren
en de olie en Glycol stroomden over de voorruit en het cockpitdak. De con-
stant-speed unit van de propeller had het begeven, waardoor de motor op
hol sloeg en zichzelf kapot schudde. Shea-Simmonds stond op het punt om
het toestel te verlaten, toen zijn verantwoordelijkheidsgevoel als testpiloot
hem ertoe bracht om te proberen het toestel te redden. Na vijftien secon-
den begon de motor rustiger te lopen en de propeller stopte ermee. Hij
maakte een buiklanding in het gras naast de startbaan van Farnborough. De
eerste trap van de supercharger was compleet gedesintegreerd, er was flink
wat schade aan de hydraulische, glycol- en oliepijpen aan de achterkant van
de motor, en ook het carter was vernield. De aanzienlijke schade werd gere-
pareerd en met een nieuwe motor werd het testprogramma hervat.
Met het einde van de oorlog in zicht werden de Spiteful-contracten steeds
verder afgebouwd. Eerst werd de RAF-order teruggebracht van 650 naar
390, toen naar 80 en uiteindelijk naar 22. In oktober 1945 werd de Spiteful
gedemonstreerd te Farnborough, maar toen Geoffrey de Havilland de show
Bijschrift
??
? ?
??
??
Een Spitfire met laminaire vleugel was het eerste prototype voor de Spiteful. Een Britse order voor Spitefuls werd teruggebracht van 650 tot 22 vliegtuigen.
De laminaire vleugel van de Spiteful in onderaanzicht. De Spiteful was een wendbaar vliegtuig.
62-63-64-65_supermarinespiteful.indd 63 22-03-2022 13:19