Pagina 52 van: Piloot en Vliegtuig Editie 4-2022

52 PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2022
De Pucara vliegt op 20 augustus 1969 voor het eerst en wordt in dienst
genomen door de Argentijnse luchtmacht in 1975. Dankzij het feit dat
het ook vrij traag kan vliegen, is het een geschikt toestel om helikopters
mee aan te vallen. Zo haalt tijdens de Falkland-oorlog een Pucara de
enige bevestigde overwinning op Britse vliegtuigen wanneer het een
Scout helicopter van de Britse marine neerschiet. Tussen 1974 en 1999
worden bij de Fabrica Militar de Aviones (FMA) 107 Pucara’s gebouwd.
Naast de Argentijnse luchtmacht kopen ook Colombia, Uruguay en Sri
Lanka het vliegtuig.
IA-58 FENIX
De Pucara is in 2019 uit dienst genomen. Maar dat betekent niet dat de
loopbaan van dit bijzondere vliegtuig ten einde is. Wanneer afscheid
wordt genomen op de Reconquista Air Base wordt tezelfdertijd een vari-
ant van de Pucara voorgesteld, de IA-58 Fenix. Dit nieuwe model zal niet
langer worden gebruikt voor aanvallen op gronddoelen, maar wel voor
luchtverkenning en grensbewaking. Ook zal het een rol spelen bij de
jacht op drugsmokkelaars.
De Fenix is geen ‘nieuw’ vliegtuig, in die zin dat een twintigtal exempla-
ren van de Pucara die slechts weinig vlieguren ‘op de teller’ hebben,
worden omgebouwd tot ‘Fenix’: een goedkope oplossing in deze tijden
van financiële crisis in Zuid-Amerika.
AANPASSINGEN
Bij de IA-58 zijn de Turbomeca Astazou-motoren vervangen door P&WC
PT-6A-62 krachtbronnen, in combinatie met vierbladige Hartzell-propel-
lers. Deze conversie wordt uitgevoerd door de FadeA (Fabrica Argentina
de Aviones), het vroegere FMA.
Daarna worden elektronische systemen ingebouwd met het oog op de
taken als verkenningsvliegtuig. Deze systemen worden geleverd door
twee Argentijnse ondernemingen: Fix View en INVAP. De apparatuur be-
staat onder meer uit multispectrale sensoren met optische zichtcapaci-
teit, FLIR (Forward Looking Infrared), laser-doelzoeker, satellietmodem
met data-link in real time, synthetic aperture radar en COMINT (Com-
munications Intelligence).
Ook de bewapening wordt aangepast. De vier 7.62 mm FN Browning
machinegeweren worden behouden, maar de twee Hispano 20 mm ka-
nonnen verdwijnen. De externe bommenlading wordt nu beperkt tot
500 kg (vroeger 1.500 kg). Omdat het vliegtuig daardoor lichter wordt,
kan meer verkenningsapparatuur worden meegevoerd.
Inmiddels is het testprogramma van de Fenix met succes afgewerkt, ook
al werd het vertraagd, onder meer omdat technici van Pratt & Whitney
en Hartzell niet tijdig konden afreizen naar Argentinië vanwege CO-
VID-19. Maar inmiddels is de Fenix in Argentinië gecertificeerd en kan
begonnen worden aan de productie van een eerste reeks vliegtuigen.
De Argentijnse luchtmacht hoopt een vijftiental Fenix-vliegtuigen min-
stens vijftien tot twintig jaar in dienst te kunnen houden. Export van de
variant is niet voorzien.
De IA-58 Fenix is een uit de as herrezen Argentijnse IA-58 Pucara, het (tot op heden) meest succesvolle
Argentijnse vliegtuigontwerp, ook al stamt het uit de zestiger jaren. Oorspronkelijk wordt het model ont-
worpen om aanvallen op gronddoelen uit te voeren. Ook wordt de Pucara ingezet voor verkennings-
vluchten.
Bijschrift
IA-58 FENIX
STATUSREPORT Door: Jozef Mols
??
? ?
??
??
52_ia-58fenix.indd 52 15-03-2022 11:48