Pagina 49 van: Piloot en Vliegtuig Editie 4-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2022 49
Ik blijf vragen krijgen over de restricties die opgelegd worden
aan het gebruik van medicijnen voor suikerziekte in het bijzon-
der, en ik wil dit zo goed mogelijk toelichten.
Geen enkele menselijke activiteit is geheel risicovrij. Dit geldt in
principe ook voor de luchtvaart die een risico op het onge-
schikt raken aanvaardt tot 1% per jaar. Het risico op een hypo
(lage suikerspiegel) als bijwerking van sommige medicijnen
voor suikerziekte is goed gedocumenteerd en niet te onder-
schatten. Dit met name als de suikerziekte insulineafhankelijk
is. Iedereen kan natuurlijk de eigen medicatie anders instellen
en de eventuele bijwerkingen anders herkennen en behande-
len.
Regelgeving dient echter altijd algehele maatregelen te treffen.
Voor maatwerk in ons werk als Aviation Medical Examiners is
er zelden ruimte. De medische regelgeving in de luchtvaart is
gebaseerd op een verordening van de EU. De verordening
vertaalt de richtlijnen van de medische commissie van de EA-
SA in een wet. Met andere woorden: de regelgeving is opge-
steld door artsen, maar heeft ook een juridische basis waarin
de politiek een rol speelt. Bovendien gaat het om Europese
regelgeving waar een consensus is bereikt tussen verschillen-
de landen. Heel terecht, aangezien een vliegongeluk ook an-
dere landen zou kunnen betreffen. De beslissingen van de po-
litiek zijn niet altijd evidence based. Ik had het hiervoor over
het feit dat in de luchtvaart een risico tot 1% aanvaard wordt.
Soms denk ik dat men streeft naar een risico van 0%. Dit is
echter de regelgeving die wij als keuringsartsen hebben en dit
is die wij moeten toepassen. De discussie om dit te verande-
ren moet uitgevoerd worden binnen de politiek.
Er zijn wel landen waar het gebruik van medicijnen (en zelfs
van insuline) die hypo’s kunnen veroorzaken, is toegestaan.
Dit is bijvoorbeeld in de VS geconstateerd, waar privévliegers
onder voorwaarden met insuline mogen vliegen en er geen
toegenomen aantal ongevallen is. Enkele Europese landen
(onder andere het VK) hebben het gebruik van insuline ook
voor beroepsvliegers onder zeer strikte voorwaarden toege-
staan. In Nederland is de Nederlandse Vereniging voor Lucht-
vaart Geneeskunde al jaren bezig om een discussie hierover
op gang te brengen. Tot op heden zonder resultaat.
Concluderend: in de medische regelgeving in de luchtvaart
spelen naast de medische aspecten ook politieke overwegin-
gen een rol. Verandering in deze regelgeving brengen is niet
zo makkelijk.
Bijschrift
DE ZIN EN ONZIN VAN MEDISCHE REGELGEVING
MEDISCH Door: Michele di Maio, arts
LAST MINUTE
??
? ?
Voor
maatwerk is
zelden ruimte
DHL EXPRESS
De Express Divisie van de Deutsche Post DHL
Group heeft als DHL Express een CM-contract
(Crew & Maintenance) getekend voor vijf
Boeing 777-vrachtvliegtuigen met Singapore
Airlines (SIA). De eerste twee vrachtvliegtuigen
zullen in juli en oktober worden gestationeerd
op Changi Airport in Singapore en dienen daar
de hub van DHL in Zuid-Azië. De toestellen
worden in twee kleuren gespoten en voorzien
van de letters DHL en SIA, worden gevlogen
door SIA-piloten en vliegen routes naar de
Verenigde Staten met tussenstops in Noord-
Azië. n
BOEING 737 MAX-8-200
De nieuwe luchtvaartmaatschappij Arajet
uit de Dominicaanse Republiek heeft bij
Boeing twintig 737 MAX-8-200’s besteld.
Daarnaast werden opties genomen op
nog eens vijftien toestellen van dit type.
De order was al in januari 2022 beklon-
ken, maar door Boeing als ‘onbekende’ af-
nemer in de boeken gezet. Het eerste toe-
stel werd al in maart 2022 geleverd en
was gehuurd bij de Iers-Amerikaanse
leasemaatschappij Griffin Global Asset Ma-
nagement. n
AIRBUS A320NEO
De Colombiaanse luchtvaartmaatschappij Avi-
anca heeft 88 A320neo’s besteld. De vliegtui-
gen moeten tussen 2025 en 2031 geleverd
worden. Daarnaast zijn opties genomen op
nog eens vijftig toestellen van dit type. De
vliegtuigen krijgen een drieklassenindeling met
Premium, Plus en Economy-stoelen. De Avian-
cavloot telt momenteel 110 vliegtuigen, waar-
onder A330’s, Boeing 787-8’s, ATR 72-600’s
en meer dan negentig A320’s. Deze Airbussen
worden de komende tijd allemaal voorzien
van een nieuw interieur. n
49_05medisch05lastminute.indd 49 15-03-2022 14:27