PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2022 47
De KAI ‘Black Kite’ (of Sorigae in het Koreaans) is een Next-Generation Ba-
sic Trainer (NGBT) die de nu gebruikte KAI KT-1 zal moeten vervangen. De
van de KT-1 afgeleide bewapende KA-1 zal dan tezelfdertijd plaats moeten
gaan maken voor een bewapende Black Kite. De KT-1 deed zijn intrede in
2000. Spoedig daarna werden exemplaren geëxporteerd naar Indonesië,
Senegal, Peru en Turkije. Dankzij de levering van Koreaanse KT-1 vliegtui-
gen kon de Turkse luchtvaartindustrie later zelf de Hurkus-trainer ontwikke-
len.
Toekomstige aspirant-piloten die hun basisopleiding zullen krijgen in de
NGBT zullen later verder opgeleid worden aan boord van de KAI T-50 die
al enige tijd in gebruik is bij de Koreaanse luchtmacht. Daarna kunnen ze
dan overstappen op de gloednieuwe KF-21 Boramae gevechtsvliegtuigen
die vanaf 2026 operationeel zullen worden ingezet.
VARIANTEN
De Black Kite zal door vier vrij kleine propellers worden voortbewogen. De
elektromotoren worden gevoed door een serie batterijen die in de vleugels
en de romp zijn aangebracht. De totale propeller-motorcombinatie zou
goed zijn voor 1.600 pk.
De twee inzittenden zullen gebruikmaken van een digitale cockpit, aug-
mented reality (AR) en virtual reality (VR). De NGBT zal beschikken over
een drukcabine. Uit documentatie, verstrekt door KAI, blijkt dat het vliegtuig
een spanwijdte gaat krijgen van 11,2 m bij een lengte van 11,6 m en een
hoogte van 4,7 m.
ANDER NIEUWS
KAI toonde in Seoul naast de elektrische variant ook een tweede trainer die
zal worden aangedreven door een conventionele motor en slechts één
propeller. Het lijkt dus waarschijnlijk dat KAI twee varianten van de trainer
wil ontwikkelen via een parallel ontwikkelingsproject.
Ook werd een verbeterde versie van het lichte gevechtsvliegtuig FA-50
voorgesteld. Teneinde de exportmogelijkheden te vergroten is deze nieuwe
variant voorzien van een brandstoftank met een inhoud van 1.249 l naast
een Cobham tank probe, waardoor het vliegtuig in de lucht kan bijtanken.
Verdere verbeteringen omvatten onder meer de integratie van de Tiger
doelzoeker en ‘over de horizon’ lucht-luchtraketten alsmede lucht-grond-
raketten. Ook werd de viermotorige onbemande NI-500T VTOL voorge-
steld.
In oktober 2021 stelt Korea Aerospace Industries (KAI) tijdens de dan gehouden luchtvaart- en wapen-
beurs in Seoul een volledig elektrisch trainingsvliegtuig voor. De keuze voor elektrische aandrijving vloeit
voort uit de Koreaanse ambities om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met veertig procent te
verminderen. Bovendien gaan technici van KAI ervan uit dat elektrische aandrijving op termijn goedkoper
zal zijn dan het gebruik van conventionele brandstof.
Bijschrift
KAI ‘BLACK KITE’ SORIGAE
ONTWIKKELINGEN Door: Jozef Mols – Foto’s: KAI
??
? ?
??
??
47_blackkite.indd 47 16-03-2022 09:26