46 PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2022
Aan de achterkant van de A380 zullen vier hermetisch afgesloten water-
stoftanks worden gemonteerd, die 400 kg vloeibare brandstof zullen
gaan bevatten die bewaard worden bij een temperatuur van -250 gra-
den Celsius. De waterstoftanks en een distributiesysteem om de brand-
stof naar de motor te transporteren zullen in Frankrijk en Duitsland wor-
den gebouwd. CFM International (de joint venture tussen Safran en GE
Aviation) zal de verbrandingskamer, het brandstofsysteem en het bestu-
ringssysteem van de motor aanpassen. Deze 89 kN sterke, van de GE
Passport afgeleide motor moet al eind 2026 in de lucht beproefd wor-
den.
In de cockpit van de A380 zal met het oog op de komende testvluchten
een extra gashendel worden gemonteerd om de stuwkracht van de wa-
terstofmotor te regelen, samen met een speciaal display om de presta-
ties te controleren. Ook zullen testingenieurs met gebruikmaking van te-
lemetrie tijdens vluchten gegevens kunnen verzamelen.
ZEROE
In september 2020 toonde Airbus in het kader van hun ZEROe-project
drie concepten waarbij ingezet wordt op emissieloos vliegen. Daarbij
wordt vloeibare waterstof (hydrogen) als belangrijkste brandstof ge-
noemd. De fabrikant kondigde vervolgens in juni 2021 aan in het kader
van de ontwikkeling van deze ZEROe-vliegtuigen in Nantes en Bremen
een Zero-Emission Development Centre (ZEDC) in te richten. Binnen
deze centra zal worden toegewerkt naar het ontwerpen, testen en uit-
eindelijk bouwen van aandrijfsystemen waarbij vloeibare waterstof als
brandstof zal worden gebuikt. Op deze manier wil Airbus de overstap
naar emissieloos vliegen versnellen waarbij in 2025 de eerste tests zou-
den moeten worden uitgevoerd. Uiterlijk 2035 moet in de ogen van Air-
bus emissieloos vliegen een feit zijn.
PRATT & WHITNEY
Ook motorproducent Pratt & Whitney schakelt om naar waterstof. De fabri-
kant werd door het Amerikaanse ministerie van Energie geselecteerd om
waterstofaandrijving te ontwikkelen voor vliegtuigen met een enkel gang-
pad. De opdracht werd gegund in het kader van het zogenoemde Advan-
ced Research Projects Agency-Energy (ARPA-E) initiatief. Daarbinnen is het
Hydrogen Steam Injected, Inter-Cooled Turbine Engine (HySIITE) project
gestart dat moet leiden tot volledig CO2-vrije vluchten, tachtig procent
minder NOx-uitstoot en tot 35 procent minder brandstofverbruik.
Airbus gaat een A380 inzetten als vluchttest-demonstrator voor een toekomstige motor die gevoed gaat
worden met waterstof. Airbus zal hiervoor het eerste prototype MSN1 inzetten. Dat toestel werd ook ge-
bruikt als testtoestel voor de motoren van de A350.
Bijschrift
A380 KRIJGT VIJFDE (WATERSTOF)MOTOR
ONTWIKKELINGEN Door: Ruud Vos – Foto: Airbus
??
? ?
??
??
46_a380-waterstof.indd 46 15-03-2022 11:46