Pagina 27 van: Piloot en Vliegtuig Editie 4-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2022 27
CONSTRUCTIE
Airbus Helicopters wil bij de bouw van de helikopter een simpel, veilig
en aerodynamisch verantwoord ontwerp nastreven. Het toestel krijgt
daarom een romp die uit een metaalcomposiet-legering wordt opge-
bouwd, waarbij meerdere structuurdelen uit de 3D-printer zullen komen.
De romp is ontworpen en vervaardigd door het Roemeense RoRCraft-
consortium. Dat consortium zal ook bijdragen aan het uitvoeren van
grondtests, stressanalyse van de romponderdelen en het monitoren van
demonstratievluchten.
De op de romp te monteren panelen worden vervaardigd uit koolstofve-
zel versterkt plastic (CFRP). CFRP-onderdelen van dit formaat worden
traditioneel handmatig gemaakt, maar worden bij de RACER geautomati-
seerd vervaardigd dankzij een nieuwe methode die werd ontwikkeld
door een onderzoeksteam van het Fraunhofer Institute for Foundry,
Composite and Processing Technology IGCV in Duitsland.
Het Duitse FastCan-consortium op zijn beurt is verantwoordelijk voor het
ontwerp van de lichtgewicht koolstofvezelkap van de helikopter in wor-
ding. Daarbij moest aerodynamische effi ciëntie hand in hand gaan met
een ongehinderd zicht naar voren.
Eveneens Duits worden de lichtgewicht ramen. Die worden niet alleen
erosiebestendig, maar zullen ook bestand zijn tegen vogelaanvaringen
bij hoge snelheid. Verantwoordelijk hiervoor wordt het WIMPER-consorti-
um waar onder meer het Duitse lucht- en ruimtevaartcentrum DLR aan
deelneemt.
MEER LIFT
Eveneens innovatief worden de vleugels van de demonstrator in aan-
bouw. Airbus Helicopters heeft inmiddels patent aangevraagd op deze
zogenoemde doosvleugels. Om aan de emissiedoelstellingen van het
Clean Sky 2-programma te kunnen voldoen, zegt Airbus dat “elke nieu-
we vleugel van de RACER is ontworpen met hoogwaardige ecologische
materialen die het gewicht van het vliegtuig verminderen. De nieuwe
vleugels verbeteren daarbij actief de prestaties van de helikopter door
extra verticale lift te bieden en de mogelijkheid om verder en sneller te
vliegen dan traditionele helikopters.”
??
? ?
??
??
Atypische H-vormige staartsectie. Alles gericht op stroomlijn.
(Foto: Berend Jan Floor)
OPTIMALISERING
De achterste romp is ontwikkeld door Airbus Helicopters-teams in Span-
je die daarbij werden ondersteund door het Outcome-consortium onder
leiding van Aernnova. De afmetingen, het gewichtsdoel en het asymme-
trische dwarsdoorsnedeprofi el moesten allemaal worden ontworpen om
de hoverprestaties te optimaliseren zonder daarbij de voorwaartse en
kruisvluchtfasen te benadelen. Dat uitgangspunt leidde ook tot het ont-
werpen van een atypische H-vormige staartsectie met dubbel gekantel-
de verticale/horizontale stabilisatoren. Deze zijn dusdanig ontworpen dat
ze niet alleen moeten gaan bijdragen aan de stabiliteit van de helikopter,
maar ook leiden tot een aanzienlijk lager brandstofverbruik. Airbus Heli-
copters heeft inmiddels op dit ontwerp ook patent aangevraagd.
ASSEMBLAGE
Deze eerste assemblagefase vindt plaats op de locatie van Airbus Heli-
copters in het Duitse Donauwörth en omvat de installatie van verschil-
lende belangrijke componenten, zoals het cabinedak, de doosvleugels,
het brandstofsysteem, de motorkappen en meer. Later dit jaar zal de he-
likopter worden overgebracht naar de site van Airbus Helicopters in het
Franse Marignane voor de eindmontage en de daaropvolgende start van
de vluchtcampagne in de loop van 2022.
Intrekbaar landingsgestel. Safran Aneto-1X-aandrijving.
De RACER borduurt voort op de inmiddels museale X3.
26-27_airbusracer.indd 27 22-03-2022 13:16