26 PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2022
De helikopterfabrikant had voorafgaand aan de ontwikkeling van de RA-
CER al de nodige experimentele ervaring opgedaan binnen het Eurocop-
ter X3-programma. Daarbij tekende de ‘hybride X3’ op 7 juni 2013 tij-
dens een veertig minuten durende vlucht in de omgeving van Istres op
een hoogte van 10.000 ft (3.048 m) een snelheid op van 255 kts (472
km/h). Kort daarvoor had de helikopter tijdens een lichte duikvlucht al
een snelheid weten te bereiken van 263 kts (487 km/h). Het toestel
werd daarmee de snelste helikopter ooit.
Het vorige wereldsnelheidsrecord voor helikopters stond op naam van
een Westland Lynx die op 11 augustus 2011 een snelheid optekende
van 249,1 mph (400,87 km/h). Dat record werd nadien verbroken door
de experimentele Sikorsky X2 die op enig moment 260 kts (481 km/h)
optekende, terwijl de in serie geproduceerde Bell Boeing V22 Osprey
zelfs snelheden haalt tot 305 kts (565 km/h).
Eurocopter noemde de nieuwe helikopter het Hybrid Helicopter (H3)
concept. Om de ontwikkelingskosten binnen de perken te houden, werd
gebruikgemaakt van componenten uit drie bestaande helikopters: de
romp van de Dauphin 365, de hoofdrotor van de EC155 en het trans-
missiesysteem van de EC175. De X3 had twee elk 2.270 pk sterke FA-
DEC gecontroleerde Rolls-Royce RTM 322 turboshaftmotoren die afge-
leid waren van de motoren die in de NH90 worden gebruikt. Voordat de
X3 in 2014 definitief naar het museum werd verbannen, was er sinds
de eerste vlucht op 6 september 2010 tijdens 199 vluchten 155 uur
mee gevlogen.
RACER
De experimentele RACER helikopter die tijdens de Paris Air Show 2017
in het kader van het Europese Clean Sky 2-onderzoeksprogramma werd
geïntroduceerd, borduurt op de met de X3 opgedane ervaring voort. De
nieuwe helikopter moet in staat zijn kruissnelheden te bereiken van
meer dan 400 km/h. Het hybride luchtvaartuig zal twee motoren krijgen
met een elektrisch start-stopsysteem waarbij een van de motoren in
kruisvlucht kan worden uitgeschakeld. Deze Aneto-1X-motoren leveren
elk 2.500 pk en werden speciaal ontwikkeld door Safran Helicopter En-
gines. Na 200 vlieguren zal het ontwerp opnieuw worden geëvalueerd
en worden gekeken in welke sectoren de helikopter het best tot zijn
recht kan komen.
Bij Airbus Helicopters wordt momenteel hard gewerkt aan de constructie van de eerste zogenoemde Ra-
pid And Cost-Effective Rotorcraft (RACER). Deze experimentele helikopter had eigenlijk al in 2020 moe-
ten vliegen. Vanwege toeleveringsproblemen van onderdelen als gevolg van de COVID-19-pandemie is
die vlucht verschoven naar 2022.
ONTWIKKELINGEN Door: Ruud Vos – Foto’s: Airbus Helicopters
Koolstofvezel versterkte plastic rompdelen.
AIRBUS HELICOPTERS RACER
(Foto: Berend Jan Floor)
26-27_airbusracer.indd 26 22-03-2022 13:16