24 PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2022
De ontwikkeling van de opmerkelijke Advanced Aerodynamics and
Structures Inc (AASI) Jetcruzer begint in maart 1983 met een door de
Brit Sandy Burns uitgedachte pusherprop- canard-configuratie met een
enkele turbopropmotor. Dit concept wordt in 1984 en 1985 uitgewerkt
waarna windtunneltests op de universiteit van San Diego volgen. Bij de
bouw van het prototype wordt gebruikgemaakt van een composiet romp
waarbij de vleugels en staartsectie uit vliegtuigaluminium worden ver-
vaardigd.
De ontwikkelingen leiden op 11 juni 1989 tot de eerste vlucht van de
Jetcruzer 450, gevolgd door een Amerikaans Part 23-certificaat dat op
11 juni 1994 wordt uitgereikt na testvluchten met drie prototypes. Het
door een 420 pk Alisson 350-C20S turboprop aangedreven toestel
moet plaats gaan bieden aan een piloot en vijf passagiers. Na deze certi-
ficatie wordt toegewerkt naar FAA Part 135 IFR-certificatie waarna het
toestel ook commercieel zou kunnen worden ingezet.
JETCRUZER 500
Hoewel het toestel aan de verwachtingen voldoet, besluit AASI de
450-variant niet in serie te produceren, maar het toestel met 90 cm te
verlengen tot Jetcruzer 500. Twee van de drie prototypes worden met
het oog op die plannen aangepast en verlengd tot 8,59 m bij een gelijk-
blijvende spanwijdte en hoogte van respectievelijk 12,85 en 3,19 m. Bij
deze Jetcruzer 500 wordt vervolgens een drukcabine ingebouwd terwijl
wordt gekozen voor een 850 pk sterke P&W C PT6A-66A turboprop als
aandrijfbron. Voor deze variant wordt op FL300 (9.100 m) een kruis-
snelheid voorzien van 556 km/h bij een vliegbereik van 2.936 km bij
een MTOW van 2.495 kg en een leeggewicht van 1.338 kg.
Na een eerste geslaagde testvlucht op 22 augustus 1997 besluit AASI
dit toestel in productie te nemen, nadat 188 aanbetalingen zijn gedaan
op deze variant. Ook hier zal het niet tot serieproductie komen. De ont-
wikkeling ervan loopt evenwel vertraging op door problemen met onder
meer de bepaling van het zwaartepunt en een relatief hoge overtrek-
snelheid. In 2002 wordt het project afgeblazen nadat meer dan honderd
miljoen dollar in het project is gepompt. Daardoor worden ook de plan-
nen voor de Jetcruzer 650 (dertien passagiers) en de turbofan-aange-
dreven Stratocruzer 1250 van tafel geveegd.
In Amerika wordt momenteel achter de schermen hard gewerkt aan de herintroductie van de in 1983
aangekondigde eenmotorige Jetcruzer 500. Daar waar destijds de aandrijving plaatsvond met een 850
pk sterke Pratt & Whitney Canada PT6A-66 turboprop, is nu gekozen voor een elektromotor als primaire
aandrijfbron.
NIEUWE RONDE, NIEUWE KANSEN
ONTWIKKELINGEN Door: Ruud Vos – Foto’s: Jetcruzer International
Geen turboprop maar elektromotor.
24-25_jetcruzer20.indd 24 22-03-2022 13:16