Pagina 18 van: Piloot en Vliegtuig Editie 4-2022

18 PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2022
STATUSREPORT Door: Enrico Evers
22 maart 1989 captain A. Galunenko en zijn crew liefst 110 wereldre-
cords op gedurende één enkele vlucht. Er wordt daarbij gevlogen met
een lading van 155 ton waarbij onder meer een recordhoogte wordt be-
reikt op FL408 (12.430 m). Tijdens deze vlucht wordt over een gesloten
circuit van 2.000 km een gemiddelde snelheid opgetekend van 815,09
km/h. Ook het maximale startgewicht spreekt boekdelen: 404,8 ton, bij-
na 104 ton meer dan het maximale startgewicht van een Boeing 747-
400.
Op 11 september 2001 doet Galunenko het nog eens dunnetjes over:
214 nationale en 124 wereldrecords tijdens één enkele vlucht, waaron-
der het vervoer van 253,82 ton lading op een vlieghoogte van 2.000 m.
Daarbij wordt over een gesloten circuit van 1.000 km een gemiddelde
snelheid opgetekend van 763 km/h. Met diezelfde lading wordt vervol-
gens geklommen naar FL347 (10.570 m).
TOEKOMSTBESTENDIG
In 2009 vindt nogmaals een moderniseringsslag plaats waarbij de le-
vensduur van het toestel met 25 jaar wordt verlengd. Daarbij worden
onder meer de avionica en boordsystemen op een eigentijdser niveau
getild. Begin december 2013 wordt de levensduur van het toestel op-
nieuw verlengd met 20.000 vlieguren, dan wel 4.000 vluchten.
Ook in 2018 wordt nog fors geïnvesteerd in het vrachtvliegtuig en wor-
den onder meer een nieuw powermanagement- en controlesysteem in-
gebouwd. Deze operatie leidt tot anderhalf jaar ‘down time’ waarna de
An-225 op 22 maart 2020 aan een serie testvluchten begint om vervol-
gens weer beschikbaar te komen voor de markt. Alleen al in dat jaar
wordt met het toestel 1.300 ton medische en voor humanitaire doelen
gestemde hulpgoederen vervoerd.
Nadien wordt de Mriya veelvuldig ingezet voor het transport van COVID-
19-testkits. Zo wordt medio oktober 2021 110 ton aan COVID-19-test-
kits vervoerd van het Chinese Tianjin naar Linz in Oostenrijk. Een maand
later wordt op 29 november 2021 Leipzig-Halle Airport aangedaan met
aan boord 500 pallets met in totaal 3,5 miljoen coronatestkits. Het is de
dertigste maal dat de An-225 Leipzig-Halle aandoet. Kort daarna zou het
vrachtvliegtuig op Gostomel Airport in onderhoud gaan waarbij een van
de motoren moest worden verwijderd. Voor het laatst….
In juli 2008 werd Schiphol nogmaals aangedaan. Tijdens dat bezoek moest een defect geraakt hoofdstel worden gerepareerd. (Foto’s: Ad Jan Altevogt)
(Foto: Berend Jan Floor)
Dertigste bezoek aan Leipzig Halle op 29 november 2021.
De reclameslogan ‘No other name carries more weight’ wordt meer dan
waargemaakt als op 11 augustus 2009 het zwaarste stuk luchtvracht uit de
geschiedenis wordt vervoerd: een generator met een gewicht van 174 ton
van Frankfurt naar Yerevan in Armenië. Aan boord bevindt zich tevens 13,6
ton ‘restvracht’. (Foto: Antonov)
De Mriya landde op 27 oktober 2005 voor de eerste keer op Nederlandse
bodem om op Eindhoven hulpgoederen op te halen na een aardbeving
in Pakistan. En op 6 juli 2008 arriveerde het toestel daar weer, toen om
onbemande vliegtuigen naar Uruzgan te vervoeren. Op 26 december 2007
landde het toestel voor de eerste keer op Schiphol. (Foto: Ad Jan Altevogt)
16-17-18-19_antonovan-225.indd 18 22-03-2022 13:09