Pagina 15 van: Piloot en Vliegtuig Editie 4-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2022 15
TOP ACES CORP
Het Amerikaanse filiaal van Top Aces Corp heeft succesvol verlopen testvluchten uitgevoerd met
een F-16 Advanced Aggressor Fighter (F-16 AAF) die was uitgerust met een Advanced Aggressor
Mission System (AAMS). Onderdeel van dit AAMS zijn onder meer geavanceerde tactische data-
link-communicatiemogelijkheden, een Active Electronically Scanned Array (AESA) air-to-air radar,
een Helmet-Mounted Cueing systeem (HMCS) en Infrared Search and Track (IRST) systemen.
Hierdoor kan nu ook in agressorrollen getraind worden met geavanceerde gevechtsvliegtuigen als
de F-22 en F-35. Het systeem werd in de achterliggende vier jaar ontwikkeld en wordt inmiddels
ook gebruikt bij de bij Top Aces vliegende A-4N Skyhawks die in Europa worden ingezet voor het
trainen van de Duitse strijdkrachten. n
VERTICAL AEROSPACE
De AirAsia Aviation Group heeft tijdens de Sin-
gapore Airshow 2021 een contract getekend
met leasemaatschappij Avolon voor de leve-
ring van tenminste honderd Vertical Aerospace
VX4 electric Vertical Take-Off and Landing
(eVTOL) luchtvaartuigen. Avolon haakte al eer-
der bij Vertical Aerospace aan met een inten-
tieverklaring voor de aankoop van in eerste in-
stantie 310 en later 190 toestellen met een
gezamenlijke waarde van twee miljard dollar.
Daarvan zijn er inmiddels 450 verhuurd aan
AirAsia (100), Japan Airlines (50) met opties
op nog eens vijftig. Kort daarvoor reserveerde
de Braziliaanse luchtvaartmaatschappij GOL er
ook 250. De VX4 krijgt vier elk 100 kW (136,4
pk) sterke Rolls-Royce elektromotoren. Het
toestel gaat plaats bieden aan een piloot en
vier passagiers en moet in 2021 voor het eerst
vliegen waarbij een vliegbereik van 120 nm
(222 km) wordt voorzien bij een kruissnelheid
van 200 mph (322 km/h) en een nuttige la-
ding van 450 kg.
De Italiaanse Leonardo Company gaat Vertical
Aerospace helpen bij de bouw van koolstofve-
zel rompen van zes VX4’s. Op termijn kan de
Italiaanse helikopterfabrikant ook de productie
voor zijn rekening nemen van jaarlijks 2.000
VX4-rompen. Andere deelnemers binnen het
ontwikkelingstraject zijn Honeywell, Rolls-Roy-
ce, Microsoft, GKN en Solvay. Als alles volgens
plan verloopt zal het toestel in 2024 op de
markt komen na certificatie onder de nieuwe
Special Conditions VTOL-regels. Er zijn inmid-
dels 1.350 VX4’s besteld. n
PRECISION AIRCRAFT SOLUTIONS
Precision Aircraft Solutions (PAS) heeft de hon-
derdvijftigste vrachtdeur voor een 757-200
PCF vervaardigd. Sinds het in 2005 verworven
aanvullende typecertificaat is met alle eerder
geleverde 757-200 PCF vrachtvliegtuigen
meer dan een miljoen uur gevlogen. PAS heeft
tevens een aanvullend typecertificaat voor de
vrachtdeuren van Airbus A321-200PCF-varian-
ten. Door de aanhoudend grote vraag naar zo-
wel 757-200- als A321-200-conversies be-
sloot PAS een nieuwe conversielijn te openen
bij HAECO in Xiamen. Recent besloot het
Amerikaanse Aersale opnieuw een ombouwor-
der te plaatsen voor zes 757’s met opties op
nog eens vier zodat PAS zestien toestellen van
dit type om mag gaan bouwen. Ook Zetland
Capital Partners klopte bij PAS aan met een
ombouworder voor vier A321-200 PCF’s. n
ZURI
Het Tsjechische Zuri heeft een nieuw hybride-
elektrisch vliegtuig met VTOL eigenschappen
geïntroduceerd. Deze Zuri 2.0 gaat plaats bie-
den aan een piloot en vier passagiers. Gespro-
ken wordt daarbij over een vliegbereik van
435 mijl (700 km) op 12.000 ft (3.700 m).
Iedere motor wordt gevoed door eigen, licht-
gewicht accu’s. Een negende motor zal een
aan de
achterzij-
de ge-
monteer-
de propel-
ler gaan
aandrij-
ven. n
PIPER AIRCRAFT
De Amerikaanse vliegopleider Paragon
Flight Training uit Florida heeft bij Piper Air-
craft tien PA-28 Pilot 100i trainingsvliegtui-
gen besteld waarvan inmiddels de eerste
is geleverd. Paragon wil de komende vijf
jaar in totaal met vijftig toestellen van dit
type lesvluchten gaan verzorgen. n
AURUS BUSINESS JET
Het Russische luchtvaartconglomeraat United
Aircraft Corporation gaat de VIP-variant van de
Sukhoi Superjet (SSJ) actief promoten. Het
toestel werd eerst aangeboden als Sukhoi
Business Jet (SBJ) maar zal nu worden ver-
markt als Aurus Business Jet (ABJ). Met die
nieuwe naam wordt niet alleen verwezen naar
de luxe limousines voor Kremlin-functionaris-
sen, maar ook naar nieuwe VVIP-geconfigu-
reerde Ansat helikopters en zakenvliegtuigen.
De ABJ verschilt van de SBJ door een bij Tul-
par Aerospace vervaardigd interieur met drie
zones: een eetkamer, een onderhandelings-
ruimte en een slaapkamer, alsmede een keu-
ken, douche en toiletten. Nieuw zijn ook een
satcom-systeem, snel internet en een inge-
bouwde trap. De ABJ wordt daarnaast geleverd
met winglets en extra brandstoftanks waardoor
nu 3.900 nm (7.223 km) non-stop kan wor-
den gevlogen. De aanschafprijs ligt tussen de
39 en 50 miljoen dollar, afhankelijk van de op-
ties. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 15 15-03-2022 11:15