PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021 69
het VLiegtuig
Type Diamond DA40 NG
Constructienummer 40.N011
eerste vlucht 2011
Motoren 1 x Austro engine e4-A
(Ae300) diesel zuigermotor, 168 pk
vlieguren 969 uur
De bemanning
Gezagvoerder 58 jaar
vliegervaring 801 uur
Op DA-40NG 13 uur
gevolg van stuurfouten van de piloot, de richting niet vasthield, in een
overtreksituatie kwam en vervolgens in botsing kwam met een obstakel.
Bijdragende factoren waren:
– de onjuiste werking van de aFCS in combinatie met onvoldoende con-
trole van de systeemdisplays door de piloot;
– het niet nemen van een beslissing om op tijd een go around te vlie-
gen;
– een foutieve doorstartprocedure met onjuiste flap-positie en onvol-
doende luchtsnelheid;
– de ruimtelijke desoriëntatie van de piloot tijdens de start;
– de beslissing van de piloot om de vlucht uit te voeren met een vlieg-
tuig dat niet is uitgerust voor iFr-vluchten;
– ontoereikende meteorologische vluchtvoorbereiding;
– het feit dat de mogelijkheden om de piloot te ontlasten door automati-
sering in de cockpit niet volledig werden gebruikt;
– een hoog stressniveau van de piloot door weersomstandigheden, hoge
naderingssnelheid en naderingsvolgorde.
LeSSen
De lessen uit dit voorval zijn overduidelijk: zorg voor een goede vlucht-
voorbereiding en bedenk vooraf welke uitwijkmogelijkheden er zijn. Zorg
daarnaast dat je de systemen van het vliegtuig goed kent en weet toe te
passen.
Eenmaal in de lucht: keer om of breek een nadering af als het nodig is.
Zo kun je voorkomen dat je in een situatie terecht komt waarbij de kans
op een ongeval flink is toegenomen.
Bron: Bundesstelle für Flugunfalluntersuchung,
BFU18-0211-3X
ilS-naderingsdiagram.
Zwaar beschadigd in een veld…
66-67-68-69_ongevalanalyse.indd 69 16-03-21 11:12