PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021 67
Sneeuw
rond kwart voor acht neemt langen radar contact op met de piloot: hij
moet zich voorbereiden op een holding pattern bij punt lUBUrG. De pi-
loot reageert (in het Duits): “Daar zijn we niet echt blij mee, hier sneeuwt
het overal.” De verkeersleider legt dan uit dat de landingsbaan van Stutt-
gart op dat moment gesloten is en schoongemaakt wordt in verband met
de sneeuw. Hij zal zijn best doen om ze snel te laten landen.
Twee minuten later neemt de piloot contact op met langen radar en
vraagt of het helpt om wat langzamer te vliegen. De verkeersleider twij-
felt, maar stemt toe. Vanaf dat moment neemt de snelheid af van 124
knopen (iaS) naar 93.
Om 19:51 uur heeft langen radar goed nieuws: de piloot mag de snel-
heid weer opvoeren en is als eerstvolgende aan de beurt om te landen.
De piloot schakelt over naar de verkeersleider op Stuttgart en krijgt in-
structies om te dalen naar 6.000 voet.
naDering
in stapjes volgen daarna koers- en daalinstructies om naar 5.000 en ver-
volgens 4.000 voet te dalen. Zo komt het vliegtuig op de goede hoogte
en positie uit om een ilS-nadering te beginnen.
Om acht uur precies meldt de verkeersleider: “[…] turn right heading
two three zero, cleared ilS two five.” De piloot bevestigt dit.
Even later vraagt de verkeersleider of de Da-40 een snelheid van 140
knopen aan kan blijven houden voor de komende vijf mijl. De piloot be-
vestigt dit.
Om 20:01 uur meldt de piloot “established localizer” waarna hij kan
overschakelen op de radiofrequentie van de Stuttgart Tower.
aangekomen op 4.000 voet schakelt de piloot de aFCS om van ‘Vertical
Speed (VS)’ naar ‘altitude Hold (alT)’.
Om 20:03:12 uur passeert de Diamond de Final approach Fix (FaF)
UNSEr. De verkeersleider van Stuttgart Tower meldt dan: “[…] tower,
guten abend, keep high speed as long as practicable please”.
De piloot reageert dat hij dat zal proberen.
Om 20:04:27 wijzigt hij de verticale modus van de automatische piloot
van ‘altitude Hold (alT)’ terug naar ‘Vertical Speed (VS)’. Terwijl de daal-
snelheid oploopt naar 720 voet per minuut neemt ook de vliegsnelheid
toe naar 143 knopen.
Wanneer de baan tot op vier zeemijl is genaderd, zit het vliegtuig nog op
een hoogte van 3.394 voet.
Om 20:05:47 krijgt de Diamond toestemming om te landen. De wind is
dan 140 graden met vier knopen. De piloot bevestigt dit en vraagt of hij al
langzamer mag vliegen. De verkeersleider ziet dat het vliegtuig veel te hoog
zit en reageert: “Ja ja tuurlijk, het was zoals gezegd zo lang als het mogelijk
is. als u langzamer moet vliegen, dan vliegt u gewoon langzamer.”
Bijschrift
Geavanceerde cockpit. (Foto: Diamond aircraft)
??
? ?
??
??
De Da-40 NG. (Foto: Diamond aircraft)
66-67-68-69_ongevalanalyse.indd 67 16-03-21 11:11