66 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021
De Diamond Da-40 is een populaire vierzitter van de Oostenrijkse fabrikant
Diamond aircraft industries. De succesvolle Da-20 tweezitter werd als basis
genomen en leidde tot een eerste vlucht van de Da-40 in 1997. Sinds de
certificatie drie jaar later rolden er meer dan 2.200 toestellen van de band.
in 2010 kwam een nieuwe versie beschikbaar: de Da-40 Next Generati-
on (NG). De meest opvallende verschillen: de winglets en de nieuwe
austro-dieselmotor die een driebladige propeller aandrijft.
in de cockpit kunnen een primair beeldscherm (pFD) en multifunctio-
neel scherm (MFD) worden aangetroffen, aangestuurd door de Garmin
G1000 suite en een automatic Flight Control System (aFCS). De Da-40
is toegelaten voor iFr-vluchten, maar vliegen in (te verwachten) icing
conditions is niet toegestaan.
Het bij dit ongeval betrokken toestel had geen Distance Measuring
Equipment (DME) aan boord en was daarmee niet voldoende toegerust
voor iFr-vluchten.
Stuttgart
Op 2 maart 2018, even na zes uur ’s avonds, start de Da-40NG met
één piloot en drie passagiers van Schönhagen (EDaZ) voor een vlucht
naar Stuttgart (EDDS).
De piloot heeft veel instrument-ervaring (meer dan 600 van zijn 800 uur)
en voert uit gewoonte vluchten vaak onder iFr uit in plaats van VFr. Ook
nu dient hij een iFr-vluchtplan in. Veertien minuten na de start bereikt het
vliegtuig de kruishoogte van 8.000 voet. ruim een uur later doorkruist het
vliegtuig een neerslaggebied met lichte tot matige ijsafzetting.
In maart 2018 verongelukte een Diamond DA-40NG bij een mislukte doorstart op het vliegveld van Stutt-
gart in Duitsland. Gelukkig overleefden alle vier de inzittenden het ongeval. Uit de oorzaken kunnen dui-
delijke lessen worden getrokken, bleek na onderzoek.
Da-40 craSht bij DoorStart
ONGevAlSANAlySe Door: Harro ranter, aviation Safety Network – Foto’s: Bundesstelle für Flugunfalluntersuchung
De Da-40 NG. (Foto: Diamond aircraft)
66-67-68-69_ongevalanalyse.indd 66 16-03-21 11:11