PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021 65
Een typisch ‘vliegveld’ voor een auster iii.De pH-pOl crashte op 28 april 1955 op Ypenburg.
taylorcraft Plus C. HH98 van de RAF.
VAn TAylorcrAfT ToT AUSTer
De taylorcraft Aeroplanes Ltd. werd in november te Leicester, engeland
opgericht om het Amerikaanse taylor Young Model A sportvliegtuig in
licentie te bouwen. In verband met de strengere eisen van de Britse Ci-
vil Aviation Authority werden diverse wijzigingen aangebracht. Nadat
zes van deze vliegtuigen waren geïmporteerd begon taylorcraft met de
bouw van de gewijzigde taylorcraft C. De elfde machine werd uitgerust
met een 90 pk Blackburn Cirrus-motor en in 1939 afgestaan aan het
Britse ministerie voor Luchtvaart. De testen leidden in 1941 tot een be-
stelling van 100 vliegtuigen als Auster Mk.1. De verbeterde Auster Mark
II met een Amerikaanse Lycoming 0-290 motor werd niet gebouwd
doordat er een tekort aan dit motortype was. Bij de Auster Mark III
werd de oorspronkelijke motor vervangen door een De Havilland Gipsy
Major. Dit was de meest succesvolle Auster tijdens de oorlog. De Auster
Mark IV had een iets grotere cabine en een Lycoming 0-290 motor. De
Auster Mark V ten slotte was een Auster IV met instrumenten voor
blindvliegen.
conSTrUcTIe
De romp en staartvlakken waren geheel van gelaste staalbuis en be-
kleed met linnen. De vleugel had twee spruce liggers en was boven op
de romp aangebracht met twee V-vormige steunstijlen. De vleugelneus
was over de hele spanwijdte in lichtmetaal uitgevoerd en was met lin-
nen bekleed.
Auster A.O.P. 2. MZ105 van de RAF.
AUSTer mK.III In heT KorT
Inzittenden 2
Motor De Havilland Gipsy Major
spanwijdte 10,97 m
Lengte 7,13 m
Maximumsnelheid 203 km/h
Overtreksnelheid (full flaps) 45 km/h
Landingsrol 64 m
Vliegduur 2 uur 42 min met hulptank
Bemanning van No.6 (Dutch) Squadron.
62-63-64-65_historie_auster.indd 65 16-03-21 11:11