PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021 63
nAAr nederlAnd
Voor de operaties boven Nederland werden extra brandstoftanks inge-
bouwd om de vliegduur van de austers met anderhalf uur te verhogen.
Hierdoor konden ze vanuit Engeland regelrecht naar Nederland worden
gevlogen. in december 1944 werden de eerste austers vliegklaar afgele-
verd en in januari 1945 kreeg het Squadron officieel de naam No.6
(Dutch) Squadron onder commando van Kpt. vlieger H. Nienhuis.
Op 16 april 1945 vertrok het Squadron met tien austers vanuit Enge-
land naar Gilze-rijen. Ze werden aangevuld met austers, die aan de De-
partementen van Oorlog en Marine waren toegewezen. Er werden on-
der andere vluchten mee gemaakt voor het Militair Gezag en het Depot
luchtstrijdkrachten te Eindhoven.
Na de Duitse capitulatie in West-Nederland landden twee austers als
eerste Nederlandse vliegtuigen op een opgespoten terrein aan de Slo-
terkade in amsterdam-Zuid. Nadat leden van de Binnenlandse Strijd-
krachten de austers in veiligheid hadden gebracht voor het uitbundige
publiek, vlogen de toestellen terug. Eind mei verhuisde het Squadron
naar een voetbalterrein in Voorburg. Vanaf daar werden postvluchten uit-
gevoerd naar alle delen van het land. Het terrein was ook het beginpunt
van regelmatige vluchten naar Zeeland, limburg, Noord-Brabant en Gro-
ningen. Hierbij werd gebruikgemaakt van zo’n dertig landingstrips, die
door de Britse genietroepen overal in het land waren aangelegd tussen
september 1944 en mei 1945. Op 17 juni 1946 werd het No.6
(Dutch) Squadron, dat inmiddels naar Valkenburg was verhuisd, officieel
uit dienst gesteld. Het had veel goed werk verricht bij de opbouw van
het bevrijde Nederland.
nA de oorlog
Na afloop van de oorlog trad het ‘Target One’ plan in werking. Dit omvatte
de overdracht van verschillende typen vliegtuigen die door de Britse rege-
ring aan Nederland ter beschikking werden gesteld. De squadrons die hier-
mee werden geformeerd, dienden als basis voor de nieuw op te bouwen
Nederlandse luchtmacht. Onder die vliegtuigen bevonden zich 58 auster iii
toestellen met reservedelen. Van deze 58 austers waren er al twintig afgele-
verd en in dienst bij het No.6 (Dutch) Squadron. De resterende 38 toestel-
len werden eind 1946 en begin 1947 afgeleverd. Op 17 juni 1946 werd
het Squadron officieel uit de raF-organisatie verwijderd en in de organisatie
van het Directoraat Nederlandse luchtstrijdkrachten opgenomen.
Een paar austers werden onder de naam 1e Oefen arVa (Eerste Oefen
artillerie Verkenningsafdeling) op Woensdrecht ondergebracht. Op 1 au-
??
? ?
??
??
Elk grasveldje was goed genoeg voor de auster iii (foto uit album van de bekende piloot Van der poest Clement via Jan Eshuis).
landing bij Voorburg van Nederlandse auster Mk.iii.prins Bernhard met kapitein Van der Schatte Olivier op Voorburg.
62-63-64-65_historie_auster.indd 63 16-03-21 11:11