62 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021
“ik heb zelf ondervonden hoe dramatisch slecht de infrastructuur van
Nederland eraan toe was, toen ik als kind met mijn moeder na de be-
vrijding van Groningen naar amsterdam ben gelopen. Vernielde brug-
gen, gebombardeerde weggedeelten en rails maakten trein- en bus- en
waterverkeer onmogelijk. Bovendien waren er domweg geen vervoers-
middelen meer. alles was door de Duitsers meegenomen of verwoest
achtergelaten”, herinnert auteur Thijs postma zich deze periode.
AAnloopproblemen
in augustus 1944 vroeg de Nederlandse minister van Waterstaat aan het
‘Munitions assignment Board’ om een toewijzing van twintig auster
vliegtuigen. Dit werd goedgekeurd op voorwaarde dat ze uitsluitend voor
militaire doeleinden zouden worden gebruikt. Omdat de minister de
austers wilde inzetten voor transport, werd de aanvraag afgewezen. pas
aan het eind van het jaar gaven de Britten toestemming om de austers
in een Nederlands Squadron onder te brengen, maar ze moesten wél
raF-roundels dragen. De enige concessie was, dat op de motorkap een
klein oranje driehoekje mocht worden aangebracht. Uit de raF-magazij-
nen werd de nodige uitrusting betrokken.
Nu had het Squadron vliegtuigen, maar nog geen personeel. Het probleem
van de vliegers loste zichzelf op, doordat veel oud-piloten van de Militaire
luchtvaart zich na de bevrijding van Zuid-Nederland meteen meldden. Daar
waren bekende namen bij, zoals Van der poest Clement, Buwalda, Hate-
boer, Bakx en anderen die in de meidagen van 1940 de Duitsers hadden
bevochten. Minder gemakkelijk was het om aan technisch personeel te ko-
men. philips stond weliswaar zes mts’ers af, maar die waren te onervaren.
De oplossing werd gevonden door vliegers en technici bij de Taylorcraft
(auster) fabriek te leicester, Engeland te detacheren.
Op 7 juli 1944 werd in Londen de No 1316 ‘Dutch Communication Flight’ opgericht als onderdeel van
de Royal Air Force (RAF). De Flight kreeg de beschikking over een Auster Mk.III en een Percival Proctor
voor lokaal vliegverkeer in het Verenigd Koninkrijk. Vooral de Auster met zijn korte start- en landingsei-
genschappen bleek voor dit doel geschikt. Bij de bevrijding van Nederland zou de Auster een grote rol
kunnen spelen bij luchtverbindingen.
AUSTer mK.III
HIstORIe Door: Thijs postma – Foto’s: collectie postma
62-63-64-65_historie_auster.indd 62 16-03-21 11:11