PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021 59
den van de romp. Ze werden net achter de vleugel en voor het staartge-
deelte aangebracht. Opmerkelijk waren ook de ‘plankvleugel’ en de
enorme tiptanks.
Ramp
Het prototype, geregistreerd met het italiaanse militaire serialnummer
MM577 maakte zijn eerste vlucht op 29 augustus 1965 vanaf de lucht-
haven van Genua, gevolgd door een tweede prototype met dezelfde
motoren op 14 juni 1966. Een derde prototype en twee civiele prepro-
ductietoestellen zouden volgen.
intussen probeerde piaggio commerciële operators te interesseren, on-
der andere door het aanbieden van een variant met General Electric
CJ610-motoren. Het mocht niet baten, bestellingen bleven uit. Tot over-
maat van ramp verongelukte op 18 juni 1968 de i-piai, een van de de-
monstratietoestellen, op een tour in Spanje. Tijdens slecht weer vloog
het tegen de berg Jaizkibel, in de omgeving van San Sebastian. De zes
inzittenden kwamen om het leven, waaronder piaggio’s hoofdtestpiloot
Davide albertazzi en de bekende fabrikant lino Zanussi, bekend van on-
der andere koelkasten en wasmachines.
aeRonautica militaRy italiana
Dit zou het einde van de pD-808 betekend hebben als de italiaanse ae-
ronautica Military italiana (aMi), ofwel de italiaanse luchtmacht, geen or-
der zou hebben geplaatst. Van de 24 gebouwde toestellen namen zij er
22, in vier verschillende versies, in dienst. als motoren kregen ze alle-
maal de wat krachtigere rolls-royce Viper Mk-526 turbojet. De laatste
zes gebouwde toestellen werden voltooid als elektronische platforms
met een cabine-inrichting voor gespecialiseerde elektronische inlichtin-
genapparatuur en drie operators voor de bediening hiervan. De laatste
drie werden in 1977 in dienst genomen. De vier uitvoeringen die de ae-
ronautica Military van piaggio afnam waren de pD-808Vip voor Vip-ver-
voer, pD-808Ta als navigatietrainer, pD-808rM voor radiokalibratie en
de pD-808GE voor elektronische oorlogsvoering. Het laatste toestel
werd na een afscheidsvlucht op 17 mei 2003 uitgefaseerd waarmee het
tijdperk van de pD-808 ten einde kwam.
Bijschrift
Wit moest bij de ‘rM’ plaats maken voor grijs, dayglo bleef behouden.
Van onderen vallen de grote tiptanks goed op.De pD-808rM voerde radiokalibratie uit.
De pD-808 in het koRt
Inzittenden 2 piloten, tot 10 passagiers
Motoren r-r Viper Mk-526,
elk 14,7 kN stuwkracht
Lengte 12,85 m
Spanwijdte 13,20 m
Hoogte 4,80 m
Leeggewicht 4.830 kg
Max. startgewicht 8.165 kg
Max. snelheid 852 km/h
Kruissnelheid 722 km/h
Actieradius 2.128 km
Plafond 13.715 m
??
??
De ‘GE’-uitvoering in de oorspronkelijke camouflage.
58-59_piaggiopd-808.indd 59 16-03-21 11:10