58 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021
De piaggio pD-808 is als zakenvliegtuig ontworpen in een ‘joint venture’
tussen Douglas aircraft Company uit long Beach in Californië en piaggio
aero in italië. Beide bedrijven tekenden een samenwerkingsovereen-
komst op 21 april 1961. Op een reclamecampagne volgden geen be-
stellingen, een van de redenen voor Douglas om zich terug te trekken
en het volledige project aan piaggio aero te verkopen.
piaggio, gesteund door de italiaanse luchtmacht, had voldoende vertrou-
wen in het project om het zelfstandig voort te zetten. Onder de naam
pD-808 Vespa Jet (vanwege zijn kleine afmetingen) en gefinancierd
door de italiaanse overheid begon piaggio aan de bouw van een proto-
type. Net als de meeste zakenjets was de pD-808 ontworpen als een
staartdrager met twee Bristol Siddeley Viper 525 turbojets aan weerszij-
Soms neemt een vliegtuigfabrikant een nieuw type vliegtuig in productie maar blijven orders uit. In dat
geval kan het gebeuren dat de eigen defensie een order plaatst om het vertrouwen van potentiële klan-
ten te winnen. We nemen de Piaggio PD-808 als voorbeeld.
pD-808-825 van de reparto Sperimentale Volo, de italiaanse testeenheid. in de Vip-uitvoering zou het een zakenjet kunnen zijn.
De zakenjet Die niemanD wilDe
HIStorIe Door: Cor van Gent – Foto’s: archief Cor van Gent
58-59_piaggiopd-808.indd 58 16-03-21 11:10