PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021 57
tien grote ramen zoveel mogelijk natuurlijk licht toelaten. riant was de ge-
dachte 76,2 cm ‘pitch’ tussen de zetels (die uitgeklapt konden worden tot
bed). Verder aanwezig: een ‘full service gall...
tien grote ramen zoveel mogelijk natuurlijk licht toelaten. riant was de ge-
dachte 76,2 cm ‘pitch’ tussen de zetels (die uitgeklapt konden worden tot
bed). Verder aanwezig: een ‘full service galley’, een toilet, en drie afsluitba-
re kasten. Het toestel zou een maximumsnelheid van Mach 0.82 (830
km/h) krijgen bij een non-stopbereik van 3.000 nm (5.556 km). De
maximale kruishoogte op Fl490 (14.935 m) zou in minder dan achttien
minuten worden bereikt na een startaanloop van iets meer dan 1.460 m.
Het model werd door Bombardier gepositioneerd tussen het ‘midsize’ en
‘super midsize’ segment en duidelijk bedoeld als concurrent van de Em-
braer legacy 500 die op dat moment op de markt kwam.
Bij de start van het ‘lear 85 project’ werd 2009 als jaar van de eerste vlucht
genoemd. Maar dit werd later bijgesteld naar 2011 en nog weer later naar
2013 vanwege de complexe productie van de kunststoffen romp en (soft-
ware)problemen met diverse boordsystemen. Na een eerste vlucht op 9
april 2014 wordt het stil waarna in januari 2015 het doek defi nitief valt voor
de learjet 85. Er zijn op dat moment weliswaar zestig toestellen besteld,
maar de markt blijkt (te) slecht om serieproductie te rechtvaardigen. Boven-
dien lijdt Bombardier op dat moment gigantische verliezen omdat gelijktijdig
gewerkt wordt aan de nieuwe CSeries CS100 en CS300 regionale verkeers-
vliegtuigen en de Global 7000 en 8000 zakenjets.
FoCUS
Met de verkoop van de treindivisie verloor Bombardier het lang gekoester-
de predicaat ‘manufacturer of trains and planes’. De focus ligt momenteel
dan ook volledig op de Global 5000/5500/6000/6500/7500 en Chal-
lenger 350/650 zakenjets. in 2020 gingen 59 Global-varianten over de
toonbank (waaronder elf sinds eind 2019 leverbare 7500’s, Bombardiers
paradepaardje met een stuksprijs van 73 miljoen dollar). Ook werden de
boordpapieren van 44 Challenger-varianten meegegeven aan klanten (in
2019 werden 54 Globals en 76 Challengers afgeleverd).