50 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021
in 1948 wordt Saab benaderd door de regering met de vraag de moge-
lijkheid te onderzoeken een vliegtuig te ontwerpen dat wordt aangedre-
ven door een turbojet om een aantal oudere modellen als de B18, J21
en J30 (een in licentie gebouwde de Havilland Mosquito) van de Flyg-
vapnet (luchtmacht) te vervangen.
De constructeur maakt meerdere ontwerpen, en uiteindelijk wordt –
onder de codenaam p1150 – een eenmotorig straalvliegtuig voorgesteld
dat wordt aangedreven door een inheemse STal Dovern motor. Op
20 december 1948 krijgt het project vorm wanneer een contract
wordt ondertekend voor het ontwerp en de bouw van een mock-up.
Daarbij wordt uitgegaan van de stelling dat Zweden in staat moet zijn
de hele kustlijn van bijna 2.000 km te verdedigen tegen mogelijke
aanvallers. Het te ontwerpen vliegtuig moet daarbij vanuit een centraal
vliegveld elke kustplaats kunnen bereiken na maximaal één uur; het
moet kunnen vliegen onder alle mogelijke weersomstandigheden en
moet zowel bij dag als bij nacht kunnen opereren. En ten slotte moet
het nieuwe model ook gebruik kunnen maken van noodvliegvelden
op snelwegen en dus vanaf een relatief korte startbaan kunnen opere-
ren.
Naar Duits voorbeelD
Saab ontwerpt een tweezitter met lage vleugel die enigszins doet den-
ken aan de lockheed F-80 Shooting Star en de Supermarine Swift.
Maar in werkelijkheid heeft hoofdontwerper Frid Wänström inzage
gekregen van in beslag genomen ontwerpen van de Duitse Mes-
serschmitt p1101, p1110, p1111 en p1112. Duitse ingenieurs had-
den op het einde van de oorlog deze projectstudies op hun vlucht
Onmiddellijk na de Tweede Wereldoorlog rijpt in Zweden de gedachte dat men dringend op zoek moet
naar een vervanger voor het Saab B18 gevechtsvliegtuig. Weliswaar beschikt de luchtmacht reeds over
de Saab 29 Tunnan, maar die is vooral bedoeld om tijdens een oorlog luchtoverwicht te behalen, terwijl
men ook behoefte heeft aan een vliegtuig dat gronddoelen aan kan vallen.
saab J32 laNseN
HiSTOrie Door: Jozef Mols – Foto’s: Flygvapen museum linköping
projectstart onder de codenaam p1150.
50-51-52_saablansen.indd 50 16-03-21 11:08