Pagina 5 van: Piloot en Vliegtuig Editie 4-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021 5
in deze uitgave wordt over een aantal onderwer-
pen geschreven die een nadere beschouwing
waard zijn. Neem bijvoorbeeld de amerikaanse
aanbieder van vliegtuigen in deeleigendom Net-
Jets. Die bestelde twintig aerion Supersonic aS2
supersonische zakenjets. De marktintroductie van
deze aS2 is voor 2027 voorzien. En dat is bijzon-
der. Want sinds de laatste commerciële vlucht met
een Concorde op 24 oktober 2003 zijn er geen
supersonische passagiersvluchten meer geweest.
De order is ook om een andere reden opmerke-
lijk. Want GE aviation gaat voor de aS2 nieuwe
affinity-motoren ontwikkelen. Daarmee worden
supersonische vluchten mogelijk zonder ingescha-
kelde naverbranders. Maar de drie elk 89 kN ster-
ke motoren worden op nog een manier bijzonder
omdat ze ‘gaan lopen op’ synthetische brandstof.
aerion heeft inmiddels een contract gesloten voor
de levering van deze ‘klimaatneutrale’ brandstof.
De benodigde hoeveelheden per vlucht zullen be-
duidend meer zijn dan de 500 liter die KlM on-
langs bijmengde voor een retourtje amsterdam-
Madrid. Wat direct tot de vraag leidt of de industrie
wel in staat is grote hoeveelheden synthetische
kerosine te leveren.
Een antwoord kan mogelijk door het nieuwe Britse
bedrijf Clean planet Energy (CpE) worden gege-
ven. Daar is men erin geslaagd uit plastic afval ke-
rosine/Jet Fuel te winnen die de CO2-emissie met
75% terug kan dringen vergeleken met fossiele
vliegtuigbrandstof. CpE heeft hiervoor een procedé
ontwikkeld waarbij versnipperde plastic deeltjes in
een reactor worden verhit. Door de veranderde
moleculaire structuur kan vervolgens uit 1.000 kg
plastic 556 liter stokolie, 75 liter kerosine, 267 liter
nafta en 172 kg koolstof worden teruggewonnen.
CpE wil op termijn jaarlijks een miljoen ton plastic
afval recyclen wat moet leiden tot de bouw van
tientallen ‘ecoplants’ wereldwijd. En dat is noodza-
kelijk. Want plastic wordt nu nog verbrand, belandt
op de vuilnisbelt of wordt domweg gedumpt (vol-
gens onderzoekers is er rond 2030 sprake van 53
miljoen ton afval in rivieren, meren, zeeën en oce-
anen!). De eerste twee fabrieken in Engeland zijn
bijna gebruiksklaar, vier andere zijn in aanbouw.
Elk per dag goed voor zestig ton plastic. Het begin
van een schonere wereld?
Weg met die plastic troep!
Maak er
maar
synthe-
tische
kerosine
van…
Ontwikkelingen
16 KlC’s ‘profit Hunters’ Nieuwe Embraers voor Cityhopper
29 Dash 8-programma De Havilland legt productie stil
44 Urban air Mobility auto-industrie wil de lucht in
48 Supersonische dromen razendsnelle zakenjet van aerion
54 Doek valt voor learjet Markt blijkt te slecht
58 piaggio pD-808 De zakenjet die niemand wilde
Statusreport
25 Boeing loyal Wingman Onbemand toestel vliegt voor het eerst
33 Eerste vlucht Falcon 6X Nieuw type zakenjet kiest luchtruim
34 Bye aerospace Eflyer 2 Elektrisch toestel in productie
En verder
70 Volgende maand
70 Colofon
In dit nummer:
Ruud Vos
is hoofdredacteur
Piloot en Vliegtuig
r.vos@eisma.nl
48 De Amerikaanse aanbieder
van zakenjets in deeleigendom Net-
Jets heeft begin maart 2021 bij Aerion
Supersonic getekend voor twintig
AS2 supersonische businessjets. Ge-
lijktijdig werd een trainingscontract
getekend met NetJets dochterbedrijf
FlightSafety International, zodat na
ruim een halve eeuw ‘supersonisch
vliegen’ weer vol op de agenda staat.
Het wachten is nu op 2027 als jaar
van ingebruikname.
50 Na de Tweede Wereldoorlog rijpt in Zweden de ge-
dachte dat men dringend op zoek moet naar een vervanger
voor het Saab B18 gevechtsvliegtuig. Weliswaar beschikt de
luchtmacht over de Saab 29 Tunnan, maar die is vooral be-
doeld om tijdens een oorlog voor luchtoverwicht te zorgen,
terwijl men ook behoefte heeft aan een vliegtuig dat grond-
doelen aan kan vallen. Het wordt de Saab J32 Lansen.
Door: ruud Voswww.pilootenvliegtuig.nl
66 In maart 2018 verongelukt een Diamond DA-40NG
na een mislukte doorstart op het vliegveld van Stuttgart.
Gelukkig overleven alle vier de inzittenden het ongeval. Uit
de oorzaken kunnen duidelijke lessen worden getrokken,
bleek na onderzoek. Want de Diamond bevond zich tijdens
die doorstart in een duidelijke overtreksituatie waarna het
vervolgens in botsing kwam met een obstakel…
04-05_inhoud.indd 5 16-03-21 13:31