Pagina 49 van: Piloot en Vliegtuig Editie 4-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021 49
tuele roll out de XB-1’Baby Boom’-demonstrator. Dat vliegtuig in schaal
1:3 moet in 2021 vliegen als ‘testbed’ voor de Overture.
Aerion SuperSonic
Terug naar aerion. Eind december 2020 werd bekend dat samenwer-
king op til is met avion pacifi c uit Shenzhen. Het Chinese bedrijf gaat de
aS2 niet alleen in de Chinese regio vermarkten, maar bestelde ook een
onbekend aantal vliegtuigen. Eind februari 2021 kon aerion ook Set Jet
al noteren als nieuwe klant voor de aS2. De operator wil met twee toe-
stellen supersonisch point-to-point vervoer gaan realiseren tussen los
angeles en Hawaii en tussen londen en New York. Hoewel aerion geen
ordergetallen bekend heeft gemaakt, was in 2015 de ‘introductieprijs’
120 miljoen dollar. afgezet tegen de huidige portefeuille van meer dan
tien miljard dollar, moeten er tussen de 80-85 aS2’s besteld zijn sinds
de eerste FlexJet-order voor twintig stuks in 2015.
ontWiKKeLinGSWerK
in de achterliggende vijf jaar is het nodige werk verzet om de zakenjet van
de grond te tillen. Zo rondde de fabrikant begin november 2020 windtun-
nelproeven in het Franse onderzoeks- en testcentrum Onera af in de aan-
loop naar de bouw van het eerste prototype. Tijdens de proeven werd fi c-
tief 78.000 nm (144.456 km) gevlogen waarbij meer dan 200.000
verschillende data werden verzameld en meer dan duizend starts en lan-
dingen werden nagebootst. De fabrikant wil met deze gegevens in de
hand in 2022 beginnen met de bouw van de eerste componenten.
toeLeverAncierS
Ondertussen breidt de lijst toeleveranciers gestaag uit, waaronder Uni-
versal avionics (Ua) dat voor de aS2 het ClearVision Enhanced Flight Vi-
sion System (EFVS) in gedachten heeft. Dit systeem kan worden gekop-
peld aan bestaande Head-Up Displays (HUD) of head-down Flight
Display systemen. Ook kan het worden gebruikt in combinatie met de
nieuwe Skylens Head Wearable Display.
aerion wees vervolgens interieurspecialist F/list aan als cabine-inrichter.
De van huis uit Oostenrijkse onderneming is gespecialiseerd in het in-
richten van onder meer luxe jachten en zakenjets en werkt al sinds
2014 samen met de amerikaanse fabrikant.
GKN aerospace, het moederbedrijf van Fokker Technologies, zal vervol-
gens zorg dragen voor het ontwerp en de bouw van de staartsectie van
het vliegtuig en zogenoemde Electrical Wiring and interconnection Sys-
tems (EWiS) bedradingsschema’s. GKN is inmiddels in reno actief ter-
wijl ook de centra in Nederland van GKN Fokker en roemenië bij het
project zijn betrokken. Daarnaast is een contract gesloten met Direct air
Capture voor de levering van synthetische brandstof, want de aS2 met
GE aviation affi nity aandrijving (drie motoren, elk 89 kN sterk) moet kli-
maatneutraal gaan vliegen.
BoomLeSS cruiSe
De aS2 moet voor 2025 vliegen en in 2027 op de markt komen. Een-
maal op de markt kunnen tot tien passagiers mee. Door gebruik te maken
van geavanceerde technologie zal het toestel zonder naverbrander super-
sonisch kunnen vliegen boven gebieden waarbij de ‘sonic boom’ verbo-
den is. aerion zal daarbij middels de gepatenteerde Boomless Cruise bij
snelheden tussen Mach 1.0-1.2 vernuftig gebruik gaan maken van warme
luchtlagen die geluid weerkaatsen. Om dit mogelijk te maken is samen-
werking gezocht met Spire Global, een bedrijf dat met zeer grote nauw-
keurigheid weerontwikkeling kan voorspellen. Door deze weergegevens te
koppelen aan aerion’s Boomless Cruise-technologie kan een dusdanig ge-
optimaliseerd vliegplan worden berekend dat supersonisch vliegen moge-
lijk wordt boven gebieden waar de ‘knal’ taboe is. De hiervoor benodigde
cockpittechnologie zal door Honeywell geleverd worden.
Bijschrift
NetJets wil twintig aS2’s.
GE aviation affi nity turbofans. (Foto: GE aviation)
Aerion SuperSonic AS2 in
het Kort
Piloten 2
Passagiers 8-10
lengte 44,17 m
Spanwijdte 24,08 m
Hoogte 8,83 m
Cabine (lxbxh) 9,14 x 2,41 x 1,83 m
kruissnelheid (supersonisch) Mach 1.4
(1.000 mph-1.609 km/h)
Bereik (supersonisch) 4.200 nm
(7.778 km)
kruissnelheid (subsonisch) Mach 0.95
(1.164 km/h)
Bereik (subsonisch) 5.400 nm
(10.001 km)
Stuksprijs US$ 120 miljoen
??
??
48-49_aerionas2.indd 49 16-03-21 11:08