48 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021
Even terug in de tijd: de Brits-Franse Concorde (eerste vlucht op 2 maart
1969, twintig gebouwd waaronder vier prototypes) werd op 24 oktober
2003 buiten dienst gesteld. De russische Tupolev Tu-144 (eerste vlucht
31 december 2003, vijftien gebouwd) werd al op 1 juni 1978 ‘uit de
vaart’ genomen. Maar de supersonische waakvlam doofde nooit echt en
wordt momenteel weer aangewakkerd door recente nieuwe aerion-or-
ders.
Andere initiAtieven
aerion is niet de enige die zich momenteel met supersonisch vliegen
bezighoudt. Meer op de achtergrond werkt Spike aerospace sinds 2011
aan de ontwikkeling van de S-512, een tweemotorige zakenjet met plek
voor twaalf tot achttien passagiers die bij een snelheid van Mach 1.6
(1.100 mph-1.770 km/h) over 6.200 nm (11.482 km) vervoerd zou-
den moeten gaan worden. Hoewel er plannen bestonden om in 2017
met een ‘demonstator’ te komen, is deze er nog steeds niet. Het laatste
nieuwsfeit over Spike dateert van februari 2021 toen bekend werd dat
samenwerking met Tech Mahindra uit india op handen is.
Het al even amerikaanse Boom Supersonic loopt meer in de pas. Daar
wordt gewerkt aan de Overture, een zakenjet/passagiersvliegtuig voor
maximaal 55 passagiers met een vliegbereik van 4.500 nm (8.384 km).
Het vliegtuig moet dankzij drie GE J85-15 turbofans een snelheid op
gaan tekenen van Mach 2.2 (bijna 2.700 km/h). Boom heeft naar eigen
zeggen 76 orders in de boeken en toonde in oktober 2020 via een vir-
Ontwikkelingen Door: ruud Vos – Foto’s: aerion Supersonic
SuperSoniSche dromen…
De Amerikaanse aanbieder van zakenjets in deeleigendom netJets heeft begin maart 2021 bij Aerion
Supersonic getekend voor twintig AS2 supersonische businessjets. gelijktijdig werd een trainingscontract
getekend met netJets dochterbedrijf FlightSafety international, zodat na ruim een halve eeuw ‘superso-
nisch vliegen’ weer vol op de agenda staat.
Zo ziet F/list de cabine voor zich.
48-49_aerionas2.indd 48 16-03-21 11:08