Pagina 47 van: Piloot en Vliegtuig Editie 4-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021 47
stel een endurance van 100 km, terwijl er slechts 5-7 minuten nodig
zijn om de batterij weer helemaal vol te laden. Bijzonder is ook dat deze
paV (personal air Vehicle) desgewenst kan worden uitgerust met brand-
stofcel-techniek. En als… autonomous operating aeroplane. Bloedseri-
eus ding.
caDillac evtol
De grappigste propositie: de Cadillac personal air Taxi. Een soort vlieg-
stoel. ‘Vliegende WC-stoel Voor Zeer rijken’ zou ook kunnen. Hoe ‘per-
sonal’ wil je ‘t verder nog hebben? alle gekheid op een stokje: aan
weerszijden van de bovenzijde van de rugleuning van het apparaat twee
batterij aangedreven e-motoren en in het onderste voetenbereik nog
eens twee. Technische details ontbreken, behalve dat het ook hier om
een autonomous 90 km/h vliegende personal airtaxi zou gaan. Maar
dan wel een ‘high-flying product by GM’s luxury Division’. al of niet als
aanvulling op de chauffeurgestuurde prestige-limousines van 6 m lengte
van het merk met hun ook 6 liter verplaatsende V8 benzinemotoren.
We lachen erom.
fca en archer
Fiat, Chrysler automobiles (FCa) en het amerikaanse archer uit palo alto
in Californië bouwt lichte vliegtuigen met elektrische aandrijvingen. Sinds
vorig jaar samenwerkend met de maker van Chryslers, Dodges, Jeeps en
raM’s. Dat mes snijdt aan twee kanten. Vliegtuig-knowhow en verwer-
king van exotische materialen voor FCa. En engineering-, design-, in-
koop- en productiefaciliteiten voor de archer Maker. Beide partijen profi-
teren bovendien van de associatie met elkaar in een nieuwe wereld.
Doel? in 2023 een ‘urban air taxi’ gereed te hebben, waarmee een niet
nader genoemd aantal passagiers met een V-Max van 240 km/h over
100 km door de lucht vervoerd kan worden. De fotoschets toont een
rank vliegtuig met onder elke vleugel drie propellers. En per 2024 wil
men dan een op zo’n zelfde fotoschets als een sportscar – compleet
met voor dergelijke racewagens karakteristieke radiale spoilerstaart –
ogende bovendekker. rijdt of vliegt er daadwerkelijk al iets? “We don’t
have flying cars or anything yet”.
ten slotte
“We don’t have anything yet”. Dat is wat voorlopig in alle persberichten
kan worden gelezen. Maar ze getuigen stuk voor stuk wel van de niet-af-
latende ambitie van de mens om zijn wereld en daarmee zijn mogelijk-
heden te vergroten. De lucht en luchtvaart zijn een wereld van durf en
doorzettingsvermogen. iets dat net zo goed voor de autowereld geldt. Ze
zijn dan ook historisch verbonden; kennen elkaar. Dus laat ze maar
even.
De Cadillac ‘personal air Taxi’. (Foto: General Motors)
De archer Maker moet in 2023 als taxi vliegen. (Foto: archer)
44-45-46-47_vliegendeauto.indd 47 16-03-21 11:08