46 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021
OntWIkkelIngen Door: David Bakels
rectie toe te zien op ‘Toyota’s meticulous attention to manufacturing’.
Omdat ook partijen als Uber, intel Capital en JetBlue in het Joby-project
deelnemen lijkt er sprake te zijn van een serieus businessplan. En vast
en zeker ook van gedeelde smart als het allemaal toch anders loopt…
Het gaat intussen om een mooi soort helikopterachtig vliegtuigje, waar-
mee dankzij zes op forse vleugelachtige armen en op de V-tail geplaats-
te rotors over een afstand van 240 km gevlogen kan worden met
(grond-)snelheden van liefst 320 km/h. En wel ‘honderd keer stiller’ bij
ook nog eens nul uitstoot. En natuurlijk stukken goedkoper. Qua passa-
gierscapaciteit ontbreken specificaties. Maar omdat er in het persbericht
sprake is van een ‘electric air taxi’ en ‘your daily use’ en ‘your daily life’
zal het vermoedelijk een machine zijn voor hooguit een of twee inzitten-
den. piloot al of niet incluis…
Porsche en boeing
aan de andere kant van het universum lijkt zich de alliantie tussen ‘glo-
bal superbrands’ als het Duitse porsche aG en de amerikaanse lucht-
vaartreus Boeing te bewegen. Ook in die persberichten is lyriek troef:
‘Combining the strength of two leading companies’, zoals die zal leiden
tot een ‘New mobility ecosystem’. Waarbij porsche er fijntjes aan liet toe-
voegen dat zij al in 2018 – dus eerder dan Boeing – had voorspeld dat
‘UaM vanaf 2025 zal groeien’. De Schwaben memoreren bovendien
graag ook even dat men behalve sportauto’s ook al langer fietsen maakt.
En met dit echte ‘luchtfietsen’ dus ‘a third dimension of travelling’ aan
de al niet geringe palmares toevoegt. Beide bedrijven hebben intussen
een internationaal team samengesteld dat de verschillende aspecten
van mobiliteit in de lucht zal onderzoeken. En de bevindingen daarvan
zal omzetten in concepten, die zullen leiden tot prototypes die door
Boeings dochterbedrijf aurora Flight Sciences gebouwd en getest zullen
worden. En waar gaat het á priori om? Jawel, daar is hij dan: een vlie-
gende auto! Maar dan wel een ‘premium product’ voor ‘premium peo-
ple’. En voor ‘short hops above choked cities’. Natuurlijk zijn er gelikte af-
beeldingen van een vooralsnog naamloos prototype: een Batman-achtig,
satijnzwart-glanzend stealth-ministraaljagertje met kloek-korte vleugeltjes.
En verder nog niks….
hyunDai Pav s-a1
Een echt mooi vliegtuig: het prototype van de Hyundai ‘eVTOl airtaxi’.
Ook hier is sprake van een partnerschap. En wel met Uber die dit aan-
vankelijk ‘Elevate’ hetende prototype mede ontwikkelde en bouwde.
‘Manufacturing muscle and investment muscle’ noemt men de samen-
werking, waarbij ook ex-NaSa mensen betrokken waren. Met een lengte
van 10 m, een spanwijdte van 15 m, acht rotors, en een passagiersca-
paciteit van vier personen en een piloot, kent dit 290 km/h snelle toe-
Hyundai personal air Vehicle S-a1. (Foto: Hyundai)
porsche en Boeing: nog weinig bekend. (Foto: porsche aG).
44-45-46-47_vliegendeauto.indd 46 16-03-21 11:08