Pagina 45 van: Piloot en Vliegtuig Editie 4-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021 45
jaagd door twee wereldoorlogen. De lijst van namen is even lang als ro-
mantisch: armstrong-Siddeley, Bristol, rolls-royce, BMW, Saab, piaggio,
FiaT, Skoda, Daimler-Benz, Mercedes, Ford, Honda, Cadillac. Moeiteloos
aan te vullen met meer namen. En overigens ook soorten voertuigen
die men naast elkaar maakte. Over oorlogen en oorlogsproductie ge-
sproken: tanks, trucks, motorfietsen en – jawel – scooters. Nog afgezien
van wapens.
anDerhalf triljoén Dollar
Wat beweegt de auto-industrie om in deze tijden opnieuw het luchtruim
te willen kiezen? Tijden, die automobielfabrikanten toch al voor genoeg
andere problemen, uitdagingen en investeringen plaatsen? alleen al
qua energietransitie? in antwoord op deze vragen met enkele persverte-
genwoordigers van autofabrieken hoorden we steeds datgene
wat ook vroeger gold. Namelijk dat er sprake is van een logische stap
binnen de bestaande productie van transportmiddelen en mobiliteits-
ambities. Dat het met de kennis en ervaringen op het gebied van elektri-
sche en andere aandrijfsoorten, ook qua productie- en distributieketens,
vanzelfsprekend is om ook ‘air-mobility concepts’ uit te gaan werken.
Bovendien zouden onderzoeken en prognoses hebben uitgewezen
dat de wereldwijde behoefte aan mobiliteit binnen stedelijke gebieden
verder zal toenemen. En daarmee het gevaar op traffic-indigestion.
Dat luchttransport daarvoor dus de oplossing is. Een en ander nog
bevestigd door de wereldwijd toonaangevende investeringsbank
annex denktank Morgan-Stanley, die voorspelde dat de markt voor urban
air vliegmachines in het jaar 2040 anderhalf triljoen dollar waard zou
zijn.
Curieus is daarbij, dat UaM inmiddels als ‘risky and potentially dange-
rous’ te boek staat. Maar ook dat het bedrijfsleven en ook overheden
voor juist minder mobiliteit pleiten. Niet alleen uit milieu-overwegingen,
maar vooral ook omdat het onnodig inefficiënt is gebleken naast de ef-
fectiviteit van virtuele communicatie en bijeenkomsten. Zoals de corona-
pandemie even onverwachts als feilloos aantoonde.
tientallen
Welke partijen zijn het, die serieus bezig zijn met UaM? En op welke ma-
nier? Dat zijn er heel wat. Zelfs tientallen. Of nog meer. En allemaal be-
wandelen ze ongeveer dezelfde – hierboven beschreven – paden: part-
nerschappen. En verkeren zij ook allemaal in ongeveer hetzelfde
stadium: protostadia met in het beste geval prototypen. Een selectie van
de meest serieuze, maar ook meest onwaarschijnlijke.
toyota skyDrive en joby aviation
absolute science-fiction. En anders wel NaSa-achtig. Dat is de door
Toyota ontwikkelde SkyDrive SD-03. Een soort bobslee – botsauto mag
ook – met minimale vleugellichaampjes. En op elke hoek een rotor waar-
mee één – gehelmde en geharnaste – persoon zich vlot verticaal kan
verheffen en vervolgens verplaatsen. Vooralsnog gedurende zo’n dertig
minuten. Waarna wederom vlot verticaal geland en geparkeerd dient te
worden. Overigens niet op wielen, maar op een helikopterachtig onder-
frame. Toyota kondigde aan de SkyDrive per 2023 commercieel te zul-
len aanbieden. Onduidelijk blijft echter wat dat ‘Drive’ in de naam sug-
gereert, nu deze ‘first human piloted drone’ in het geheel geen wielen
bezit.
Maar de Japanners hebben nog meer in petto. “airtransportation is our
longterm goal. revolutionize future transportation and life itself!” aldus
Toyota’s CEO mr. akio Toyoda met gevoel voor lyriek tijdens de introduc-
tie van de samenwerking met het amerikaanse Joby aviation in het Cali-
fornische Santa Cruz. Toyota investeerde niet alleen 590 miljoen dollar
in het bedrijf, maar detacheerde ook vice-president mr. Shigeki Tomaya-
ma van Toyota’s Motor Company om als nieuwbakken lid van Joby’s di-
Bijschrift
??
? ?
??
??
Toyota SkyDrive SD-03. (Foto: Toyota)
Joby aviation heeft een serieus businessplan. (Foto: Joby aviation)
44-45-46-47_vliegendeauto.indd 45 16-03-21 11:08