PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2021 43
Het is een tijd van tegenstrijdige gevoelens. Enerzijds is
voor velen de wens om op vakantie te gaan het risico
waard om tijdens het vliegen het coronavirus te krijgen. An-
derzijds is voor anderen het idee om in een vliegtuig te
stappen nog steeds beangstigend. Maar hoe veilig is vlie-
gen?
Er zijn inmiddels talloze onderzoeken over dit onderwerp
gepubliceerd. Vele van hen suggereren dat het risico om
het coronavirus op te lopen tijdens het vliegen erg laag is.
Ten eerste is het risico van blootstelling aan het coronavirus
in aerosolvorm erg laag, zoals blijkt uit het aantal incidenten
dat is onderzocht. Bovendien weten wij in het geval dat po-
sitief geteste personen tijdens een vlucht zijn gesignaleerd,
niet altijd hoeveel mensen het virus in een vliegtuig heb-
ben opgelopen. Die zouden namelijk positief zijn geworden
door besmetting vóór de vlucht of erna.
Ten tweede wordt de lucht in een vliegtuigcabine erg goed
gefi lterd. De meeste vliegtuigen beschikken over zogenoem-
de H.E.P.A.-fi lters die in staat zijn heel kleine luchtdeeltjes op
te vangen. Virussen zoals het coronavirus zijn kleiner dan de
fi lters, maar ze hebben de neiging zich te clusteren op de
grotere vochtdruppels die vast komen te zitten.
De meeste vliegtuigen recyclen 25 tot 30 procent van de
cabinelucht. De lucht die wordt gerecycled gaat door het
H.E.P.A.-fi lter dat virusdeeltjes opvangt. De overige 70 tot
75 procent van de lucht wordt elke paar minuten over-
boord geëvacueerd, wat betekent dat er elke twee tot vijf
minuten nieuwe lucht in de cabine komt, afhankelijk van de
grootte van het vliegtuig.
Ook in een vliegtuig dienen uiteraard beschermende maat-
regelen genomen te worden zoals afstand houden tussen
passagiers en een mondmasker dragen. Zoals uit een stu-
die van de Harvard T.H. Chan School of Public Health blijkt
wanneer een vliegtuig meer dan 60 procent bezette stoe-
len overschrijdt, is het niet langer mogelijk om alleen op fy-
sieke afstand te vertrouwen om het risico van virusover-
dracht te verkleinen.
Vliegen is bovendien niet alleen in een vliegtuig zitten. Alle
overige activiteiten binnen de cabine (instappen, uitstap-
pen, naar het toilet gaan) of buiten (lopen door de aan-
komst- of vertrekhal van het vliegveld) brengen risico’s met
zich mee, waar ook rekening mee gehouden moet worden.
Samenvattend is het vliegen zeker niet onveiliger dan ande-
re activiteiten. Ook in dit geval zijn echter beschermende
maatregelen noodzakelijk. Bovendien wordt er ook veel van
een individu verwacht. Het slechtste wat je je kunt beden-
ken is namelijk een passagier die ziek aan boord instapt,
zonder dit te melden.
Bijschrift
VLIEGEN TIJDENS EEN PANDEMIE?
MEDISCH Door: Michele di Maio, arts
??
? ?
??
??
Bescher-
mende
maatregelen
noodzakelijk
PARTICIPATIE
DA50RG
TE KOOP
Meer informatie:
0320-288260
info@wingsoverholland.nl
Diamond Aircraft, Aviation as unique as you are.
Aircraft wheels • Aircraft tires • Hydraulic brake system
Tow cable retractor winches • Safety releases • Cables • Ropes
Towing / Launching equipment • Maintenance www.tost.de
43_dokter12paginaadv.indd 43 15-03-21 14:06