Pagina 42 van: Piloot en Vliegtuig Editie 4-2021

42 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021
kennen, het is immers een amateurbouwvliegtuig. En hij moet wat gaan
vinden van het onderhoud dat gepleegd is. Dat kan niet meer globaal
zijn, maar moet nu aan de hand van een onderhoudsschema gedaan
worden. Het is dan te hopen dat de engineer weet hoe de motor functi-
oneert, want dat kan wel eens een auto- of motorfietsmotor zijn. Daar-
naast moet hij verstand hebben van bijvoorbeeld het stuurorganisme,
want dit zal vast anders zijn dan in de voor hem of haar bekende types.
En wat te denken van het functioneren van een intrekbaar onderstel als
je daar niet alle ins en outs van weet. En in de amateurbouwvliegtuigen
vinden we vandaag de dag de nodige moderne elektronische instru-
menten. Ook daar wat van vinden zal lastig zijn voor degene die hier
moet tekenen.
Waar tekent hij eigenlijk voor, wat is die handtekening waard? Het zou
kunnen dat hij een heldere mening heeft over het onderhoudsprotocol
van het vliegtuig. Echter dat staat netjes op papier en is voor de houder
zeker geen zwart gat. Maar waar tekent hij dan voor? Zwart gat? Het
moest toch beter worden?
EuropEsE wEtgEVing – nationalE wEtgEVing
Wij hebben allemaal dezelfde Europese wetgeving; daar zou het pro-
bleem niet kunnen zitten want buitenlanders kennen dit probleem niet.
Het zou onze nationale wetgeving zijn die het probleem is, maar ilT zegt
desgevraagd dat de oplossing uit Europa moet komen. Begrijpt u het nog?
We hebben wel allemaal te maken met de nationale wetgeving want we
hebben hier te doen met annex 1-vliegtuigen waar Europa niets mee te
maken wil hebben. amateurbouwvliegtuigen zijn annex 1-vliegtuigen en
vallen onder nationale regelgeving, want in BiJlagE i van de VErOrDE-
NiNg (Eu) 2018/1139 (Basis regulation voor de luchtvaart) is bepaald:
luchtvaartuigen bedoeld in artikel 2, lid 3, onder d) 1. Categorieën be-
mande luchtvaartuigen waarop deze verordening niet van toepassing is.
Om dit alsnog te accommoderen heeft Nederland hiervoor bepalingen
opgenomen in de rVNl.
in het kader van de beschreven problematiek is er een rondje gebeld
met buitenlandse vakspecialisten om te horen of zij deze problematiek
ook kennen. Elke gebelde buitenlander was dan ook hoogst verbaasd en
kent de problematiek niet. Het ís daar gewoon niet. alleen de Nederlan-
ders hebben dit.
Wie overweegt zijn vliegtuig dan in het buitenland te registreren, moet er
rekening mee houden dat er dan maar 28 dagen al dan niet aaneenge-
sloten mee gevlogen mag worden in Nederland. Niet echt een oplossing.
De verwarring is eigenlijk compleet. En het is ook de vraag of deze verwar-
ring de bedoeling is geweest van de partijen die de wet en regelgeving in
elkaar gezet hebben. Bij ilT is deze problematiek ook gesignaleerd en
daarmee worden er processen opgestart om de verwarring weg te ne-
men. Men gaat hiermee aan de slag. Dat moet enigszins geruststellend
zijn, maar toch, ik ben nog niet gerustgesteld. Eerst zien dan geloven.
En dan te bedenken dat deze problematiek zich afspeelt rondom de ex-
perimental vliegtuigen. En zoals bekend is een experimental zo gek nog
niet, maar dan moet deze gekheid wel van tafel.
Duits geregistreerde Brändli BX-2.
Spacek SD-1 Minisport.
ExpErImEntal Door: Jan van Wendel
40-41-42_experimental.indd 42 16-03-21 11:07