Pagina 41 van: Piloot en Vliegtuig Editie 4-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021 41
Desgevraagd geeft ilT aan dat in de rVNl naar de Br (Basis regulation
voor de luchtvaart) wordt verwezen voor de definitie van wat een ama-
teurbouwluchtvaartuig is. in de VErOrDENiNg (Eu) 2018/1139 is het
volgende bepaald: amateurbouwluchtvaartuigen zijn luchtvaartuigen,
waaronder als bouwpakket geleverde luchtvaartuigen, waarvan ten minste
51% van de fabricage- en assemblagetaken wordt uitgevoerd door een
niet-beroepsbeoefenaar of een non-profitorganisatie van niet-beroepsbe-
oefenaars, voor eigen gebruik en zonder enig commercieel doel. Daar-
mee is de bouwer enig houder. De crux is hier het woordje ‘houder’ en
ook de tekst ‘zonder enig commercieel doel’ en ‘voor eigen gebruik’.
Of de eigenaar het vliegtuig in het buitenland gebouwd heeft maakt niet
uit, het is niet bepaald in de Br of rNVl. Ook hier gelden de 51%, het
eigen gebruik, en niet- commercieel doel.
VErkoop Van hEt VliEgtuig
als het vliegtuig verkocht wordt, moet de bouwer houder blijven, ook als
het vliegtuig in handen is van de nieuwe koper. alleen de verkoop van
het vliegtuig buiten de Eu maakt iemand vrij van het houderschap. De
Br is onverkort en rechtstreeks van toepassing in alle Eu-landen. Met de
verkoop van een amateurbouwluchtvaartuig wordt niet meer voldaan
aan de definitie van wat een amateurbouwluchtvaartuig is uit de Veror-
dening, immers de koper is de houder niet. inschrijving in een ander
luchtvaartuigregister binnen de Eu zou hiermee niet mogelijk moeten
zijn aangezien de Br ook in die landen van toepassing is, aldus ilT.
ondErhoud
Het onderhoud van een amateurbouwluchtvaartuig mag alleen gedaan
worden door of onder toezicht van de houder. artikel 36 lid 2 van de
rVNl zegt daarover: het onderhoud van een amateurbouwluchtvaartuig,
Mla, MlH, lichte gyrokopter of gemotoriseerd schermvliegtuig, mag
worden uitgevoerd door of onder toezicht van de houder van het lucht-
vaartuig, met uitzondering van het onderhoud aan de verplichte instru-
menten, radiocommunicatie-, navigatie-, en identificatieapparatuur.
De oorspronkelijke bouwer blijft houder en is en blijft verantwoordelijk
voor het onderhoud. Dat is een vreemde situatie. Je verkoopt je vlieg-
tuig, maar blijft toch verantwoordelijk voor het vliegtuig en de staat van
onderhoud. Je kunt alleen maar houder/eigenaar zijn als je een lucht-
vaartuig voor minimaal 51% zelf hebt gebouwd voor eigen gebruik. De
onderhoudsbepalingen zeggen dat het onderhoud wordt uitgevoerd
door of onder toezicht van de houder.
Hiermee wordt een vliegtuig schier onverkoopbaar, want niemand wil
verantwoordelijkheid dragen voor iets wat feitelijk niet meer van hem is
en zich buiten zijn eigen invloedssfeer bevindt, waar ook geen enkel
zicht meer is op het beheer en gebruik van het vliegtuig.
Daarnaast ontstaat er een groot probleem als de houder overlijdt. Dan
kan er geen onderhoud meer gepleegd worden en is het vliegtuig ei-
genlijk oud ijzer geworden, of een object om te ontmantelen. Dat is een
enorme kapitaalvernietiging en kan de bedoeling niet zijn.
ilT zegt dat dit artikel is ontstaan naar aanleiding van een drietal onge-
lukken met een amateurvliegtuig met dodelijke afloop als gevolg van on-
voldoende onderhoud.
MEEtEkEnEn EnginEEr
Een andere grote wijziging is dat er nu een engineer moet meetekenen.
Dat mag 1) een onderhoudstechnicus, 2) het door een erkend bedrijf
aangewezen personeelslid, dat gemachtigd is een BvL-verlengingsinspec-
tie of een AR uit te voeren aan een vergelijkbare categorie luchtvaartui-
gen, of 3) een persoon die hiertoe door de minister is aangewezen zijn.
Er moet iemand meetekenen volgens artikel 9 lid c van de rNVl bij een
aanvraag voor een speciaal-Bvl voor een door de aanvrager gebouwd
amateurbouwluchtvaartuig, waarvan het ontwerp reeds als acceptabel is
beoordeeld conform artikel 4. Daarbij worden de volgende gegevens in-
gediend: een verklaring dat op grond van een globaal onderzoek geen
belangrijke tekortkomingen zijn waargenomen.
Dit is een bijzondere regel die we bij de initiële uitgifte van een S-BVl
ook al hadden in de oude regeling. Voor het onderhoud is dit nu ook
noodzakelijk. De engineer zal zeker het vliegtuig of het ontwerp niet
Bijschrift
Op Teuge gestationeerde Brändli BX-2.
??
? ?
??
??
Brändli BX-2 in staartwieluitvoering.
40-41-42_experimental.indd 41 16-03-21 11:07