40 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021
Tot voor kort heette de wet de regeling amateurbouwluchtvaartuigen,
een regeling van pakweg tien pagina’s waarin de volledige regelgeving
beschreven staat over het bouwen, het onderhouden en hebben van
een amateurbouwvliegtuig, daarbij wel verwijzend naar andere regels en
regelgeving. Sinds 1 oktober jl. heet deze de regeling Nationale Veilig-
heidsvoorschriften luchtvaartuigen (rVNl). Boven dit alles staat nog het
EaSa Basic reglement (Br), dit is de basisregeling omtrent vliegen, en
ook de annex 1 bijlage is van belang.
De regeling die tot 1 oktober 2020 gold, voldeed uitstekend maar er
waren wel wat delen van de regeling die niet heel erg duidelijk waren
en die niet meer met de Europese Basis regeling opgelijnd waren. ik
probeer het probleem hier te beschrijven, maar gaandeweg het onder-
zoek kom je tot de conclusie dat dat lastig is. Want het is voer voor juris-
ten, het is complex en ingewikkeld, en ik heb geen oplossing. als eige-
naar en bouwer van vliegtuigen hebben we allemaal te maken met deze
wetgeving en de daarbij behorende beperkingen en mogelijkheden.
rondom de nieuwe wetgeving ontstaat rumoer in ons land, vandaar dat
we hier iets over willen schrijven. Hierover is ook informatie ingewonnen
bij de inspectie leefomgeving en Transport (ilT). Zonder nu compleet te
beschrijven wat allemaal wel en niet mag, pikken we een paar zaken uit
de wetgeving waar forse problemen mee zijn (zegt men!).
EigEnaar houdErschap
Een van de problemen speelt zich af rond het houderschap van een
amateurbouwvliegtuig. als een bouwer zijn vliegtuig klaar heeft, moet
het natuurlijk ingeschreven worden in het luchtvaartregister. De bouwer
staat daarmee geregistreerd als houder in het register, en is vanaf dat
moment verantwoordelijk voor de luchtwaardigheid van het vliegtuig.
Wat niet mag is een vliegtuig op je naam zetten dat je niet gebouwd
hebt, dat is uitsluitend voorbehouden aan de bouwer.
In de amateurbouwwereld zijn we gebonden aan de Wet luchtvaart. Een wet waarin te lezen valt
dat alles wat je wilt doen in de luchtvaart niet mag, tenzij je daarvoor een vergunning/erkenning/
certificaat hebt.
NiEuWE WET- EN rEgElgEViNg
ExpErImEntal Door: Jan van Wendel
Brändli BX-2 Cherry.
Brändli BX-2 in staartwieluitvoering.
40-41-42_experimental.indd 40 16-03-21 11:07