Pagina 4 van: Piloot en Vliegtuig Editie 4-2021

4 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021
In the picture
35 Cirrus SF50 G2 Vision Jet N120rB
Columns
7 lining up Jan Cocheret
21 Take-off Goof Bakker
Rubrieken
8 Nieuws & info
20 O solo mio Goof Bakker
53 analyse
60 De veteraan ad van Gurp
61 register Nederland
Eco-verkenningsvlucht
30 “Nu handelen!” Op weg naar emissieloos vliegen
Experimental
40 Typisch Nederlands Nieuwe wet- en regelgeving
Historie
50 Saab J32 lansen Zweeds gevechtsvliegtuig
62 auster MK.iii Toestel voor lokaal verkeer
Industrie
26 Hertekend landschap Nieuwe maatschappijen na COViD-19
Medisch
43 Het risico op besmetting bij vliegen
Mijn eigen vliegtuig
39 Edwin Dekker over zijn risen 912 iS
On the job
22 Jorrit de Gruijter Commandant van Vliegbasis Eindhoven
Ongevalsanalyse
66 Da-40 crasht bij doorstart Doorstart mislukt
Ontwikkelingen
16 KlC’s ‘profit Hunters’ Nieuwe Embraers voor Cityhopper
29 Dash 8-programma De Havilland legt productie stil
44 Urban air Mobility auto-industrie wil de lucht in
48 Supersonische dromen razendsnelle zakenjet van aerion
54 Doek valt voor learjet Markt blijkt te slecht
58 piaggio pD-808 De zakenjet die niemand wilde
Statusreport
25 Boeing loyal Wingman Onbemand toestel vliegt voor het eerst
33 Eerste vlucht Falcon 6X Nieuw type zakenjet kiest luchtruim
34 Bye aerospace Eflyer 2 Elektrisch toestel in productie
En verder
70 Volgende maand
70 Colofon
In dit nummer:
26 Door de COVID-19-pandemie staan we-
reldwijd duizenden vliegtuigen aan de grond en
zijn talloze kleinere luchtvaartmaatschappijen
failliet gegaan. Grotere, relatief gezonde bedrij-
ven kunnen slechts overleven dankzij gigantische
overheidsinjecties, maar desondanks verloren
duizenden technici, piloten en bedienden hun
baan. Des te opmerkelijker is het dat in 2021
liefst 296 nieuwe luchtvaartmaatschappijen de
markt op willen. Hoe kan dat?16 Met de komst van de eerste twee van 25 nieuwe
Embraer E195-E2’s bij KLM Cityhopper (KLC) is het aan-
tal E-Jets in de KLC-vloot toegenomen tot 51. Het zijn
bovendien de eerste Embraers die zich mogen tooien
met het predicaat ‘Profit Hunter’ omdat ze tot 25,4%
minder brandstof per stoel verbruiken. Ze vormen mede
daardoor een uitstekende invulling van het ‘Fly Respon-
sibly’-programma.
48 De Amerikaanse aanbieder
van zakenjets in deeleigendom Net-
Jets heeft begin maart 2021 bij Aerion
Supersonic getekend voor twintig
AS2 supersonische businessjets. Ge-
lijktijdig werd een trainingscontract
getekend met NetJets dochterbedrijf
FlightSafety International, zodat na
ruim een halve eeuw ‘supersonisch
vliegen’ weer vol op de agenda staat.
Het wachten is nu op 2027 als jaar
van ingebruikname.
50 Na de Tweede Wereldoorlog rijpt in Zweden de ge-
dachte dat men dringend op zoek moet naar een vervanger
voor het Saab B18 gevechtsvliegtuig. Weliswaar beschikt de
luchtmacht over de Saab 29 Tunnan, maar die is vooral be-
doeld om tijdens een oorlog voor luchtoverwicht te zorgen,
terwijl men ook behoefte heeft aan een vliegtuig dat grond-
doelen aan kan vallen. Het wordt de Saab J32 Lansen.
44 De automobielindustrie kiest opnieuw het luchtruim. Urban Air
Mobility (UAM) is het toverwoord. Meteen die herinnering aan futuris-
tische tekeningen van de gebroeders Das: hypermoderne glasvilla’s,
waarnaast straaljagerachtige auto’s doodgewoon staan te zijn. Inderdaad:
vliegende auto’s. We volstaan met de constatering dat ze bestaan, maar
dat het gedroomde huis-tuin-en-keuken-gebruik inderdaad nog science
fiction is…
Deze maand
www.pilootenvliegtuig.nl
??
00 ??
04-05_inhoud.indd 4 16-03-21 13:31