Pagina 39 van: Piloot en Vliegtuig Editie 4-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021 39
Hoe ben je toch nog tot het echte vliegen gekomen?
“Heel verhaal. ik heb een zuster die met haar man en
dochtertjes in Nieuw-Zeeland woont en bij wie ik jaren ach-
tereen lange vakanties doorbracht. Daar ben ik in 2011 be-
gonnen met vlieglessen. Elk jaar weer wat uren erbij. Uitein-
delijk ben ik op Seppe in 2015 met medeneming van twin-
tig Nieuw-Zeelandse vlieguren voor het brevet gegaan dat
ik in augustus 2016 heb gehaald.”
Waarom een eigen vliegtuig?
“ik wil kunnen reizen met een vliegtuig. Naar italië of Frank-
rijk. Maar eerlijk gezegd wil ik nog heel veel verder; inter-
continentaal. Nu kun je op Seppe prima vliegtuigen huren,
maar er is toch altijd die tijdklem. ik zocht trouwens al sinds
2012 naar een geschikt vliegtuig. Ook al omdat ze steeds
goedkoper werden en steeds meer actieradius boden.”
Waarom dan zoiets als deze exotische Risen gekocht?
“ik had over de unieke herkomst van dit vliegtuig gehoord
en gelezen. Onder andere dat zijn schepper, de argentijns-
italiaanse vliegtuigingenieur en piloot albert porto, met het
toestel vanuit italië naar Uruguay was gevlogen. Helemaal
vergelijkbaar met wat ik ook wilde gaan doen! ik ontmoette
man en machine in 2019 op de aErO in Friedrichshafen
waar wij direct langdurig in gesprek raakten en een goeie
klik hadden. al helemaal toen ik hem toevertrouwde dat ik
dus een vliegtuig zocht waarmee ik naar Nieuw-Zeeland
kon vliegen. Hij nodigde mij dan ook uit om naar zijn han-
gar in pavullo in italië te komen. proefvliegen. En eventueel
de rest. Zo gezegd en in augustus ook zo gedaan. Jazeker:
inclusief de koop!”
Wat is er zo bijzonder aan de Risen?
“Dat is uiteraard zijn uiterlijk en unieke bouwkwaliteit, maar
vooral zijn range van 1.900 nm is voor mij essentieel om-
dat ik daarmee van australië naar Nieuw-Zeeland kan over-
steken.”
Wat heb je voor de Risen betaald?
“Hij kostte twee euroton, exclusief BTW.”
Wat is in de korte tijd dat je het toestel hebt je mooiste
ervaring?
“Die eerste vlucht, op 25 januari 2021, vanuit italië naar
Nederland vliegend, op 11.000 voet over het Comomeer
en de alpen, door Milaan information via m’n eigen pH-
0a0 aangesproken worden, en zeker ook het voor de aller-
eerste keer Seppe oproepen met m’n eigen call-sign. On-
vergetelijk.”
Was er ook al een rotmoment?
“Helaas wel. Tijdens een van de eerste controlevluchten
met mijn toestel, samen met alberto porto notabene, ge-
land zijnde op het vliegveld van Solini, heb ik door een
remfout – te wijten aan de dikke zolen van mijn wandel-
schoenen waardoor ik niet voelde welk deel van het pedaal
ik intrapte – een stuurfout gemaakt en ben tegen een paal
gereden. Gat in de vleugel. afschuwelijk. We konden nog
wel terugvliegen naar de fabriek waar ze het keurig hebben
gerepareerd.”
De toekomst?
“Die voorgenomen reis naar Nieuw-Zeeland, naar mijn fami-
lie! Maar ik vrees dat het pas eind 2022 wordt, want we zijn
op de zaak ontzettend druk met software voor coronatesten
voor GGD’s en ziekenhuizen. Maar het plannen is al erg leuk.
Vlieg ik over rusland? Turkije? iran? Welke stops ga ik maken?
En ja: welke schoenen doe ik niét aan? Hahaha!”
Mijn eigen vliegtuig Door: David Bakels
Stoute Schoenen
“Ik wil
kunnen
reizen
met een
vliegtuig.”
edwin Dekker (45) zou als vliegtuigliefhebber
naar de Anthony Fokkerschool gaan, maar koos
toch voor informatica aan de hogere Laborato-
rium School. Inmiddels bedient hij met zijn twin-
tig man sterke Ict-bedrijf de zorgwereld. Maar
de vliegerij is hem altijd blijven bezighouden.
Sinds januari 2021 bezit hij een Risen 912 iS, de
eerste en momenteel enige in nederland.
39_eigenvliegtuig.indd 39 16-03-21 11:06