Pagina 38 van: Piloot en Vliegtuig Editie 4-2021

38 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021
In the PIcture Door: Ben Ullings, aviationphotos.nl
CIRRUS SF50 In het koRt
Inzittenden Maximaal 7
Motor Williams FJ33-5A turbofan,
837 kg stuwkracht
Lengte 9,42 m
hoogte 3,32 m
Spanwijdte vleugel 11,79 m
Leeggewicht 1.610 kg
Maximumstartgewicht 2.727 kg
Maximumsnelheid (Vh) 556 km/uh
Kruissnelheid 556 km/h
Klimsnelheid 457 m/min
Vliegbereik 1.667 km
(maximum continuous thrust)
CompaCt
Binnenin is het toestel compact maar zeer comfortabel en zorgen de grote
ronde ramen voor een perfect uitzicht. Dat laatst geldt zeer zeker ook voor
de vliegerposities. Hun activiteiten worden ondersteund door het samen
met Garmin ontwikkelde ‘perspective Touch’ systeem, dat ook in de cockpits
van de propeller aangedreven Cirrus-variant kan worden aangetroffen.
Vooral het ‘light deck’ (maar zeker ook de rest van de SF50) is ruimschoots
voorzien van allerlei systemen. “als er iets misgaat is juist goede kennis over
de werking van al die systemen cruciaal”, vertelt David de Vries. “Een Vision
Jet” type rating is er een op aTp (air Transport pilot) niveau.
De Vries is al twaalf jaar met zijn bedrijf Cirrus instruction Europe op rot-
terdam-The Hague airport gevestigd. Daar staat ook een ‘Touch Trainer’
simulator die onder meer gebruikt kan worden voor het oefenen van in-
strumentvliegen.
Hij heeft in de loop der tijd vele vliegers ‘losgemaakt’ op Cirrus-toestel-
len. Tijdens de Nederlandse introductie van de Vision Jet kon De Vries er
in juni 2017 voor het eerst een rondje mee vliegen. inmiddels heeft hij
in twee jaar tijd ruim 250 uur met het type gevlogen. Niet alleen als in-
structeur, maar ook ingehuurd om zakenvluchten uit te voeren of te be-
geleiden en toestellen te (re)positioneren.
“Bij de Jet-versie is alles groter en zwaarder. En het gaat allemaal veel
sneller. Tijdens take-off heb je weinig tijd om te improviseren. Bij 80
knopen gaat de stick naar achteren, bij 90 roteert het vliegtuig en dan
gaat gelijk de snelheid erop. Bij een snelheid boven de 115 KiaS gaan
de flaps omhoog. Je kunt vijf minuten met maximale take off power blij-
ven vliegen,” weet De Vries.
mooIe kanS
Omdat De Vries zelf geen formatievliegervaring heeft moest er in dat opzicht
voor begeleiding worden gezorgd. Die was gauw gevonden. robert van Die-
men, normaal aan de controls van het fotovliegtuig, was maar al te graag be-
reid om die rol op zich te nemen. En zodoende had hij een zeer gewaar-
deerde Vision Jet Experience en hing de N120rB steeds strak langszij in de
vooraf afgesproken posities. Vooraf hadden we gekozen voor iets meer ‘tele’
op de camera, maar het formatievliegen op wat grotere afstand dan gebrui-
kelijk maakte het niet makkelijker omdat de ‘uitslagen’ bij bewegingen dan
simpelweg wat groter zijn. “En als je gewend bent aan onmiddellijke vertaling
van gasgeven naar extra snelheid
bij propellervliegtuigen”, zegt Van
Diemen, “dan is de kleine vertra-
ging bij het versnellen van de jet
even wennen”.
Met dank aan David de Vries,
robert van Diemen en Fred Ve-
nema voor de perfecte fotoses-
sie en aan Eugène leeman
voor de voorbereidende assis-
tentie.
Williams FJ33-5a turbofan. (Foto: David de Vries)
David de Vries (l) en robert van Diemen.
De constructie van het trailing link landingsgestel zorgt voor extra schokabsorptie.
N29DE is de enige in Nederland gebaseerde SF50.
35-36-37-38_inthepicturesf50.indd 38 15-03-21 14:05