34 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021
Dassault aviation moest na maart 2018 noodgedwongen een nieuw ty-
pe zakenjet ontwikkelen nadat aanhoudende problemen met de Safran-
motoren de realisatie van de beoogde Falcon 5X de das om deden. Met
de keuze voor de 57,8-62,3 kN sterke pratt & Whitney Canada purepo-
wer pW812D Geared Turbofans (GTF) behoren de motorproblemen bij
de nieuwe Falcon 6X tot het verleden.
De Franse fabrikant greep direct na het bevriezen van het ontwerp in
2019 de mogelijkheid aan de 6X helemaal up to date te maken. Zo
krijgt het toestel af fabriek het geavanceerde FalconEye combined vision
system waarmee het omgevingsbewustzijn van piloten tijdens slecht
zicht en in het donker aanzienlijk verbeterd wordt. Nieuw is ook Falcon-
scan, een technisch diagnostisch systeem dat 100.000 onderhoudspara-
meters overziet en daarover rapporteert.
Er worden momenteel nog twee Falcon 6X-varianten voorbereid op een
eerste vlucht waarbij SN2 inmiddels is ingericht met boordsystemen
evenals de in december virtueel gepresenteerde SN3 F-WaVE. Dat pro-
totype krijgt tevens een volledige inrichting waarmee onder meer zaken
als akoestiek, comfort en elektronica zullen worden getest. Gelijktijdig
wordt gewerkt aan de eerste twee productietoestellen.
Dassaults grootste zakenjet ooit krijgt een vliegbereik van 5.500 nm
(10.186 km). Het toestel moet in 2022 op de markt komen.
Bij Dassault Aviation heeft op 10 maart 2021 de nieuwe tweemotorige Falcon 6X zakenjet (SN1) een eer-
ste 2:30 uur durende vlucht uitgevoerd. Tijdens deze vlucht werd op FL400 (12.192 m) al Mach 0.8 aange-
tikt. Het toestel werd op 8 december 2020 tijdens een virtuele roll out aan pers en publiek gepresenteerd.
Bijschrift
EErSTE VluCHT Falcon 6X
STATuSreporT Door: ruud Vos – Foto’s: Dassault aviation
??
? ?
??
??
pW812D Geared Turbofan.
34_dassaultfalcon6x.indd 34 16-03-21 11:06