PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2021 33
Het toestel wordt de eerste uit een serie van drie ‘conforming’ prototy-
pes die gebruikt zullen worden voor het afronden van de Amerikaanse
FAA-certifi catie (waarbij de aanvraag in april werd gedaan conform FAA
14 CFR Part 23-Type Amendment 64-Certifi ed Applicant for Electric Air-
craft).
Het trio wordt daarbij gebouwd conform de standaard voor serieproduc-
tie. Volgens Bye zijn de hiervoor vereiste System Specifi c Certifi cation
Plans (SSCP’s) bijna afgerond.
AANDRIJVING
Eind november 2020 werd bekend dat Safran Electrical & Power voor de
eFlyer 2 en eFlyer 4 EngineUS 100-motoren zal leveren. Deze 110 kW
(150 pk) sterke motoren krijgen hun voeding van lithium-ion accu’s,
gaan driebladige propellers aandrijven en worden geleverd met geopti-
maliseerde luchtkoeling en controler. De vliegtuigen worden standaard
geleverd met een ASR Soteria emergency recovery parachutesysteem.
ORDERS
De druk op Bye Aerospace is groot omdat de fabrikant inmiddels aan-
kijkt tegen een orderboek waarin 721 vliegtuigen van het type eFlyer 2
en eFLyer 4 staan vermeld waarvoor al aanbetalingen zijn gedaan. On-
der de Europese klanten bevinden zich de Britse Skyborne Airline Aca-
demy (zes eFlyer 2- en vier eFlyer 4-varianten). De Noorse vliegopleider
OSM Aviation Academy bestelde in 2018 zelfs zestig eFlyer 2-trainings-
vliegtuigen terwijl Norwegians opleidingpartner Elfl y tekende voor acht-
tien eFlyers.
Bye Aerospace is begonnen met de productie van Serial #001, het eerste productieconforme prototype
van de eFlyer 2. Bye heeft met het oog hierop de Amerikaanse Composites Universal Group (CUG) uit
Warren in de staat Oregon opdracht gegeven de eerste composiet romp te vervaardigen voor het elektro-
motoraangedreven vliegtuig. CUG wordt daarbij ook verantwoordelijk voor de seriematig te produceren
koolstof-composiet vleugels.
Bijschrift
Artist impression.
BYE START BOUW PRODUCTIE CONFORM PROTOTYPE
STATUS REPORT Door: Ruud Vos – Foto’s: Bye Aerospace
??
? ?
BYE AEROSPACE EFLYER 2
IN HET KORT
Aantal inzittenden 2
Motor Safran EngineUS 100, 110 kW
(150 pk)
Spanwijdte 12 m
Breedte cabine 117 cm
Leeggewicht 662 kg
Nuttige lading 204 kg
MTOW 862 kg
Snelheidsbereik 55-135 knots
(102-250 km/h)
Economische kruissnelheid 96 KTAS
(178 km/h) op 10.000 ft (3.048 m)
Overtreksnelheid 48 kts (80 km/h)
Klimsnelheid 1.200 fpm, 336 m/min
Plafond 14.000 ft (4.267 m)
Bereik met VFR reserves 220 nm
(407 km)
Endurance 3 uur (73 kts-135 km/h)
??
??
Productiemal CUG. Safran EngineUS 100.
33_byeeflyer2.indd 33 16-03-21 11:05