32 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021
rli Over verGrOeninG
Bart Swanenvleugel van het rli is projectleider van het in 2019 uitge-
brachte rapport advies luchtvaartbeleid met de titel ‘Een nieuwe aan-
vliegroute’, waarvan de ingrediënten en aanbevelingen ook tot de bouw-
stenen van de latere luchtvaartnota 2020-2050 van het ministerie van
infrastructuur en Waterstaat zouden gaan behoren. “ik wil voor alles
graag benadrukken dat wij als rli slechts een adviserende rol voor de
regering en parlement hebben. En dat dan naar aanleiding van een ad-
viesvraag,” zegt Swanenvleugel. “Datgene wat wij uitzoeken en aanbeve-
len is ook nooit bindend, al moet een regering er volgens de wet wel
een reactie op geven. En er vervolgens mee naar de Tweede Kamer
gaan. Nu over onze visie op de toekomst van de luchtvaart. Daarover
hebben wij al in 2019 geadviseerd, waarnaar in de luchtvaartnota
2020-2050 ook werd verwezen. Het komt erop neer dat wij zeggen: kijk
nou eens naar de luchtvaart, zoals je ook naar andere sectoren kijkt. Be-
handel de sector net zoals je andere economische sectoren behandelt.
Dus qua CO2-problematiek en overige milieueffecten. Grenswaarden
stellen qua uitstoot en geluid en in verhouding tot de omgeving. pas als
daaraan wordt voldaan, kun je praten over groei. En zolang dat niet zo is,
moet je er ook niet over praten. We hebben een analyse gemaakt waar-
uit blijkt dat bij de luchtvaart veel van dat soort zaken juist andersom
gaat. in geval van luchthavens wordt er bijvoorbeeld uitgegaan van en
gestuurd op het aantal vluchten, in plaats van op de hoeveelheid over-
last qua uitstoot en geluid. En dat geldt voor meer zaken. De luchtvaart
neemt dus te vaak een uitzonderingspositie in. Wij hebben anders dan
de partijen die jullie eerder aan het woord lieten verder geen expertise
op het gebied van vliegtuigtechniek, maar des te meer van eerderge-
noemde normen en waarden. Dus nu de technische ontwikkelingen wat
langer op zich lijken te laten wachten, denk ik dat er al eerder resultaat
behaald kan worden met het bevorderen van synthetische of andere
‘groene’ benzines. Wat het gebruik en/of de acceptatie van alternatieve
aandrijvingen betreft met hun energiedragers, zij het elektriciteit uit bat-
terijen of via waterstof gevoede brandstofcellen? Het is de regering die
‘een’ vraag moet creëren…”
COnClUsie
paukenslagen zijn er om een symfonie kracht bij te zetten. We hebben
ze hierboven niet gehoord. Je zou hooguit het rli-advies ‘Behandel de
luchtvaartsector nou eens net zoals andere economische sectoren’, ge-
volgd door de constatering dat ‘de luchtvaart te vaak een uitzonderings-
positie inneemt’ kunnen beschouwen als het subtiele, maar allesbepa-
lende tikje van de baton van de dirigent waarmee na de ouverture het
scherzo wordt ingezet…
Concept hybride-elektrisch vliegtuig.
ECO-VERKENNINGSVLUCHT Door: David Bakels – Foto’s: Koninklijk Nederlands lucht- en ruimtevaartcentrum
30-31-32_ecoverkenningen4.indd 32 16-03-21 11:05