30 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021
“ik heb alles doorgelezen en geconcludeerd dat jullie alle partijen en
ontwikkelingen op het gebied van non-fossiele aandrijvingen voor vlieg-
tuigen wel op de juiste manier hebben beschreven. Dus wat is het pre-
cies dat je nog van ons verwacht?”, reageert Kees de Waal desgevraagd
op het verzoek om de visie van het Nlr op ‘groene luchtvaart’ te mo-
gen vernemen. Weliswaar dus blij met zijn positieve reactie op deze cy-
clus, maar ook een beetje verbaasd om zijn verbazing. Het Nlr is toch
een soort overkoepelende organisatie? Geraadpleegd door de industrie,
overheden en wetenschap? En in voorgaande afleveringen toch meer-
malen genoemd als ‘partij’ in de ontwikkelingen? De Waal stelde voor
om een hoeveelheid informatie en persberichten op te sturen, waaruit
alle afgeronde, nog lopende en de toekomstige ontwikkelingen van het
Nlr op het gebied van non-fossiele luchtvaart zouden blijken.
OnOmwOnden en definitief
Het gaat in de media heel veel over de mobiliteitswereld. Natuurlijk vanwe-
ge die andere, veel ernstiger crisis: de klimaatcrisis. iets dat door de huidige
coronacisis nog verder wordt aangejaagd. alternativiteit is de teneur. alles
moet anders. alles kan anders. alternatieve energie. alternatieve vervoer-
middelen. alternatief gebruik (zie wat dat aangaat ook de bijdrage ‘luchtfiet-
sen’ in deze editie). En toen waren daar plots – over media en paukensla-
gen gesproken – het door de autofabrikanten Volvo Cars, Jaguar, landrover
en Ford wereldwijd aankondigen dat men vanaf 2030 alleen nog maar
elektrische voertuigen zal produceren. Wereldspelers uit diezelfde mobili-
teitswereld die als eerste onomwonden het definitieve afscheid van de ver-
brandingsmotor aankondigen! De reacties op het bericht waren niet minder
verrassend. Het zou de auto- en vliegtuigwereld met alle publiciteit te doen
zijn om het opkrikken van imago. En ook het gunstig – milder – willen stem-
men van de politiek. Omdat het zo eenvoudig nog niet blijkt om per 2030
50% minder uitstoot te genereren en per 2050 zelfs 0%. Zwartgallige sen-
satiepers? Feit is wel dat het ook niet echt wil vlotten met het verminderen
van de CO2-uitstoot. Sterker nog: dat die op dit moment van schrijven ho-
ger ligt dan in dezelfde periodes voor de coronacrisis. En dat dit dus weinig
hoop biedt op het – tijdig – halen van de internationale uitstootafspraken.
In de voorgaande drie edities passeerden de belangrijkste in ons land lopende ontwikkelingen de revue
op het gebied van non-fossiele luchtvaart. Een keur aan partijen liet ons meekijken met studies, onder-
zoeken en concrete experimenten. Hoogste tijd voor twee paukenslagen in de symfonie. Oftewel de ge-
luiden vanuit zowel het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) als van de Raad voor
de Leefomgeving en Infrastructuur (RLI). Daarover meer in episode 4 van onze ‘eco-verkenningsvlucht’.
“nú handelen!”
ECO-VERKENNINGSVLUCHT Door: David Bakels – Foto’s: Koninklijk Nederlands lucht- en ruimtevaartcentrum
30-31-32_ecoverkenningen4.indd 30 16-03-21 11:05